Turism şi luptă anti-hoţi: Motodrezina cu motor de Trabant, reuşita Prietenilor Mocăniţei

Data publicării:
mocania

Într-o vreme în care bucuriile copiilor erau mai simple şi mai frumoase, plimbarea cu mocăniţa de la Sibiu la Agnita era o aventură fără egal. Din 2001, bătrânul trenuleţ a devenit istorie. Acum, un grup de inimoşi nostalgici, care au înţeles şi potenţialul de atracţie turistică al mocăniţei, fac eforturi de redeschidere a circuitului din Valea Hârtibaciului.

Mihai Blotor, IT-st în viaţa de zi cu zi şi preşedintele Asociaţiei Prietenii Mocăniţei, este cel care a iniţiat efortul de a repune pe şine un vechi trenuleţ cu aburi. „Pasiunea oricărui copil e să se joace cu trenulețele. Na, io-s un copil mai mare”, râde Mihai.

Visul lui Mihai Blotor nu e deloc o copilărie, ci un proiect generos susţinut de mulţi voluntari. Munca lor înseamnă inclusiv întreţinerea terasamentului - „defrişat, schimbat şine, schimbat traverse... Lucruri pe care doar CFR-iştii le fac, în general”, spune el.

Deocamdată, cu sprijinul prietenilor şi al voluntarilor, a reuşit un compromis, cel de a lansa pe circuit o motodrezină, care face deliciul turiştilor. Vagoanele cu bănci din lemn sunt acţionate cu un banal motor de Trabant.

Ideea iniţială nici nu avea legătură cu turismul, ci cu hoţii care făceau ravagii. „I-am prins, ziua în amiaza mare, tăind stâlpi de telegraf de la calea ferată... Ne-am dat seama că, ca să putem merge mai departe, ca să putem inspecta linia şi să mai oprim din furturi, ne trebuie ceva cu care să ne deplasăm mai repede pe şine. Unul din voluntarii noştri de la Arad, din noii voluntari, s-a hotărât să facă o motodrezină, cu un motor de Trabant pe care-l avea acasă, şi asta a rezultat”, explică Mihai.

El pledează pătimaş pentru readucerea la viaţă a Mocăniţei, din care au rămas doar şinele întregi. „E, cumva, coloana vertebrală, sufletul Văii Hârtibaciului” - însă un suflet rătăcit deocamdată în haosul legislativ şi lipsa de perspectivă clară. „S-ar putea depune proiecte pentru fonduri europene. Până atunci, nefiind clară situaţia proprietăţii, mai ales că firma care o deţine acuma, din Ministerul Transporturilor, din câte ştiu eu este falimentară, nu se pot depune fonduri. Aşa că facem ce putem, cu puţini voluntari, cu mult suflet...”, mai spune Mihai.

De fapt, din Mocăniţă au mai rămas fizic doar şinele. Locomotivele au fost vândute, iar vagoanele sunt distruse de timp, rugină şi nepăsare. Mihai şi ceilalţi voluntari nu şi-au pierdut însă speranţa că vor schimba situaţia.

În zilele în care românii se întorc la credință, în contextul celei mai importante sărbători a creştinilor, Digi24 le oferă, prin intermediul „Poveștilor credinței”, un nou prilej de meditaţie. În perioada Sărbătorilor Pascale, la Digi24 HD, „Lumina e în oameni.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri