Video Taxa auto pentru poluare revine în România, sunt vizate peste opt milioane de autovehicule. Boloș: „Impactul va fi destul de mare”

Cristina Sbîrn Data actualizării: Data publicării:
NzgwJmg9NDQwJmhhc2g9OTIwMzY1Zjg0NDhlMDg3MWViNmVhMmRkZWQ4NmUwY2I=.thumb
Noua taxă ar trebui să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026. Foto: Gulliver/Getty Images

Milioane de șoferi români sunt vizați de o taxă auto pentru poluare, inclusă în cererea de plată numărul 4 din PNRR, care ar trebui depusă în luna iunie. Într-un interviu pentru Profit.ro, ministrul Fondurilor Europene Marcel Boloș a afirmat că măsura „va avea un impact destul de mare”, fiind vorba de „peste opt milioane de mijloace de transport”.

0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

România a promis prin PNRR că va taxa utililajele grele și mijloacele de transport poluante și va trebui să prezinte cum va face asta până în iunie, când trebuie depusă cererea de plată numărul 4 și care are o valoare de 2,7 miliarde de euro. Jalonul este la Ministerul Transporturilor. Neîndeplinirea lui ne poate costa între 300 și 600 de milioane de euro bani europeni, potrivit unor surse Digi24.

Ministrul Marcel Boloș a declarat vineri că acestă măsura va avea un impact semnificativ, căci vizează 8 milioane de autovechicule. Noua taxă ar trebui să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026.

„Cererea de plată 4 include și o taxă pe poluare care nu face parte din reforma fiscală, dar ar urma să aibă un impact major, prin amploarea la care poate ajunge. Milioane de autoturisme ar putea fi vizate de o taxă similară cu fosta taxă auto din trecut. Tot în 4 avem legea taxării utililajelor grele în funcție de numărul de kilometri parcurși și a mijloacelor de transport poluante. Este o lege cu un impact destul de mare, sunt peste 8 milioane de mijloace de transport.

Jalonul este la Ministerul Transporturilor și are o sensibilitate destul de ridicată ca aplicare. Este un jalon foarte important pentru ce înseamnă reformele asumate prin PNRR și de mare complexitate. Afectează mulți posesori de mijloace de transport și are impact asupra bugetelor autorităților locale”, a explicat Boloș.

O parte din banii strânși se vor duce la autorități locale, altă parte din bani se vor duce la Compania de Administrare a Infrastructurii, ca să fie utilizați la întreținerea drumurilor, a mai spus ministrul. 

O lege din 2023 prevede deja că începând de la 1 ianuarie 2026 rovinieta se va aplica numai vehiculelor ușoare, de până la 3,5 tone, iar posesorii vor plăti mai mult, în funcție de categoria mașinii, clasa de poluare a acesteia și durata de folosire a drumurilor publice.

Același act normativ stabilește și că vehiculele grele vor fi taxate prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu un tarif numit TollRo, a cărei valoare ar trebui stabilită de Ministerul Transporturilor până la final de martie 2025. Tot până atunci ministrul Sorin Grindeanu trebuie să stabilească și care va fi nivelul noii roviniete.

Schimbarea sistemul de taxare presupune și montarea unui sistem de monitorizare și control, care este în procedură de achiziție la Compania de Drumuri.

În trecut a existat o taxă auto, transformată ulterior în timbru de mediu, pe care șoferii mașinilor care poluau au plătit-o. Curtea Europeană de Justiție a obligat însă guvernanții de atunci să restituie această taxă integral șoferilor. Impactul bugetar a fost de 6,5 miliarde de lei.

Săptămâna viitoare va veni la București o delegație a Comisiei Europene pentru a discuta cu guvernul Ciolacu despre stadiul implementării Planului de Redresare și Reziliență al României. Se va discuta și despre cererea trei de plată și problemele semnalate de comisie, despre stadiul celei de plată patru, dar și despre modificările pe care autoritățile române vor să le aducă PNRR, precum și o eventuală extindere a termenului de finalizare pentru anumite investiții.

Editor : C.L.B.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Mirabela Grădinaru a apărut în public în pantaloni sport şi tricou, cetăţenii au sărit imediat! Gestul...
Digi FM
"Fraților, viteza și prostia se plătesc". Magicianul Robert Tudor a rămas fără permis după ce a fost prins la...
Pro FM
Jennifer Lopez, „atacată” de un greier uriaș pe scenă în Kazahstan. Reacția artistei a devenit virală: „Mă...
Film Now
A murit mama actorului Brad Pitt. Jane Etta Pitt avea 84 de ani. Mesajul emoționant postat de nepoata ei
Adevarul
1.300 de microbuze cumpărate la preț dublu cu fonduri PNRR, printr-o firmă apropiată de PNL. De la 90.000 la...
Newsweek
Pensia intră marți pe card. Cât CASS și impozit plătești dacă ai pensie între 3.000 și 6.000 lei?
Digi FM
Cristi Borcea și Valentina Pelinel, vacanță de lux în Capri. El la bustul gol, ea în costum de baie, la...
Digi World
Semnele insolației și ale șocului termic. Cum le recunoști și cum intervii rapid
Digi Animal World
Gestul făcut de o pisică în timp ce stăpâna ei doarme. Ce „cadou” i-a lăsat lângă cap: „E mai înfricoșător...
Film Now
David Justice, primul soț al lui Halle Berry, dezvăluie motivul pentru care a decis să o părăsească pe...
UTV
Cătălin Măruță și Andra se bucură de vara în casa lor din Marbella: „Nu-i hotel, nu-i chirie. E locul nostru”