UE și China au ajuns la cuțite, după boicotarea firmelor europene. „Mai primiți vreun ban de la poporul chinez? Nu mai primiți nimic!”

Data actualizării: Data publicării:
ilustrare război comercial UE China
ilustrare război comercial UE China

Intenția Uniunii Europene de a separa politica de afaceri în cazul relației cu China le-a explodat liderilor europeni drept în față: lideri de partid și personalități publice chineze au făcut apel către cei 1,4 miliarde de potențiali consumatori ai țării să boicoteze total produsele companiilor occidentale, după ce UE a sancționat China din cauza abuzurilor comise împotriva minorității uigure, se arată într-o analiză Politico.

Boicotul este reacția directă și negativă a chinezilor la adresa sancțiunilor UE impuse Beijingului și după ce giganți ai comerțului de haine sau modă au refuzat să mai cumpere bumbac din provincia Xinjiang, unde minoritatea uigură este persecutată de guvernul chinez.

După negocieri care au durat 7 ani, UE și China păreau să să ajungă, în urmă cu trei luni, la un acord comercial apreciat, la acea vreme, drept „istoric”. Înțelegerea ar fi îmbunătățit accesul pe piața chineză al investitorilor europeni și ar fi asigurat, în același timp, accesul companiilor chineze pe piețele europene.

UE a decis însă să sancționeze China pentru abuzurile și persecuțiile îndreptate împotriva minorității uigure, decizie care a făcut ca acordul comercial să fie imediat „pus pe aparate”. Concomitent, companii precum Nike sau H&M s-au angajat să nu mai cumpere bumbac din Xinjiang, în urma acuzațiilor despre munca forţată şi epurarea etnică la care sunt supuşi minoritarii uiguri din regiune.

H&M, prima victimă a războiului economic UE-China

H&M a fost printre primele companii occidentale asupra căreia China și-a vărsat întreaga furie a boicotului: Brandul suedez de haine şi-a văzut săptămâna trecută produsele retrase de pe principalele site-uri chineze de vânzare online.

Conform televiziunii de stat CCTV, H&M a „calculat greșit” încercând să fie un „erou al dreptății” și că „trebuie să plătească un preț mare pentru acțiunile sale greșite”.

De asemenea, cel puțin trei mari platforme chineze de comerț online - Pinduoduo, JD.com și Tmall - au retras produsele H&M de la vânzare.

H&M, al doilea retailer de îmbrăcăminte la nivel mondial, îşi asigură mai mult de 5% din cifra sa de afaceri în China, unde se află aproape 10% dintre magazinele sale.

„Nu e o idee bună să te iei de poporul chinez”

Nici compania Nike, principalul producătorul american de articole sportive, nu a fost scutită de furia consumatorilor chinezi după ce, la fel ca H&M a decis să nu mai folosească bumbac din Xinjiang.

„Răspândiți zvonuri în vederea boicotării bumbacului din Xinjiang, în timp ce doriți să câștigați bani și în China?”, se arată într-un mesaj postat de Liga Tineretului Comunist.

Xu Guixinag, purtător de cuvânt al guvernului din provincia Xinjiang i-a acuzat pe europeni și pe americani de „rasism”, comerț cu sclavi și crime din perioada colonială.

„Nu e o idee bună să te iei de poporul chinez, inclusiv de popoarele de diverse etnii care trăiesc în Xinjiang. Prima reacție a noastră e că nu o să vă mai cumpărăm produsele. Mai puteți acum să faceți afaceri în China? Mai primiți vreun ban de la poporul chinez? Nu mai primiți nimic”, a spus oficialul chinez.

Hugo Boss, „acest brand german care a făcut uniformele naziștilor”

Ministrul chinez de Externe a negat însă orice implicare a guvernului și a încercat să explice că măsurile sunt exclusiv expresia nemulțumirilor publicului.

Brandul de fashion Hugo Boss a intrat și el în colimatorul consumatorilor chinezi după ce a emis o declarație că bumbacul folosit pentru produsele sale nu provine din Xinjiang.

„Acest brand german, care a făcut uniformele militarilor naziști, s-a inflamat”, se arată într-un articol publicat pe un site de știri chinezesc, unde s-a făcut inclusiv referire la faptul că respectiva companie germană a folosit sclavi și a supus prizonieri de război la muncă forțată în timpul celui De-al Doilea Război Mondial.

O posibilă explicație pentru reacția atât de agresivă a Chinei față de brandurile occidentale

Rețelele sociale din China sunt invadate de un val imens de reacții împotriva produselor companiilor vestice și numeroase apeluri pentru ca oamenii să le boicoteze produsele. Hashtag-ul „Susțin bumbacul Xinjiang” este acum subiectul de top, cu peste 1,8 miliarde de vizionări, pe Weibo, principala platformă socială din China.

Politico notează că reacția agresivă a Chinei vine în contextul în care actualul președinte american Joe Biden încearcă să mobilizeze o alianță comercială cu UE, UK și Canada, menită a contracara economia chineză.

Acest lucru s-a văzut zilele trecute când SUA, Canada, UK și țările UE și-au coordonat sancțiunile impuse Chinei. Boicotul chinezilor împotriva produselor occidentale vine acum în contextul în care UE decide să adopte primele măsuri punitive împotriva Beijingul după masacrul din Piața Tiananmen din 1989.

Editor : Mihnea Lazăr

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri