Exclusiv Kelemen Hunor, la Digi24.ro: Nu neg că urmează discuții pentru a trece la o altă impozitare. La pensiile speciale ne-am blocat

Data actualizării: Data publicării:
kelemen interviuri
Vicepremierul Kelemen Hunor la Interviurile Digi24.ro.

Președintele UDMR, Kelemen Hunor, a declarat miercuri, la Interviurile Digi24.ro, că în Coaliție nu s-a discutat despre suprataxarea salariilor mai mari decât cel al președintelui. Vicepremierul spune că au fost discuții doar în legătură cu pensiile „care depășesc o limită suportabilă”. „Nu vom crește impozitele, nu vom crește taxele în niciun fel”, spune vicepremierul, care se arată optimist în legătură cu încadrarea în ținta de deficit bugetar asumată. Kelemen Hunor a recunoscut că urmează discuții despre posibila trecere la impozitul progresiv în loc de cota unică, despre care a spus că s-ar putea face doar dacă se va stabili venitul global pentru o persoană. Președintele UDMR a mai spus că la rotativă, partidul său nu este parte a înțelegerii și că nu se așteaptă să fie scos de la guvernare. Despre pensiile speciale și PNRR, Kelemen Hunor a declarat că România nu își permite să piardă bani. „Dacă pierdem banii, nu rezolvăm nici problema promisă și ne lovește și furia oamenilor pe bună dreptate, pentru că ei trăiesc cu această promisiune a clasei politice că elimină pensiile speciale”, a spus acesta.

Principalele declarații:

  • Supraimpozitarea: Nu vorbim despre taxe și impozite, vorbim despre a reduce cheltuielile în adminstrație și la nivelul companiilor de stat și aici ne referim la cheltuielile legate de bunuri și servicii, nu ne referim la salarii, la investiții. Ne referim și la o stopare de angajări și cam asta e discuția de azi. 
  • Nu vom crește impozitele, nu vom crește taxele în niciun fel. 
  • Legat de pensiile speciale care depășesc o limită suportabilă, acolo au fost discuții dacă se pot găsi soluții constituționale să nu treacă de un anumit plafon. Și aici au fost discuții despre acel plafon. În zona pensiilor de serviciu a fost o propunere să nu fie nicio pensie mai mare decât salariul președintelui, și ce e peste, să fie impozitat.
  • Vorbim doar de pensii. De salarii nu poți să vorbești pentru că acolo sunt într-o grilă de salarizare. 
  • Nu ne-am referit la salarii.
  • La pensiile speciale ne-am blocat. Pentru că este greu să găsești o soluție care să fie în concordanță cu cerințele Comisiei. Cerința Comisiei este plafonat la 45% din venituri, magistrații au zis 85%, mai era și 65%, dar aici nu pot eu să vin cu soluția. 
  • Nu am discutat detaliat în Coaliție despre supraimpozitarea salariilor mari. Aici se aruncă un alt mod de impozitare. Sunt unii care susțin cota unică, unii care susțin cota progresivă. Dacă vrei să schimbi sistemul trebuie să ai posibilitatea de a stabili venitul global pentru o persoană. Până nu ai posibilitatea de a aduna toate veniturile unei peroane este aproape imposibil. Pentru că ai o statistică doar despre veniturile salariale. Trebuie să avem posibilitea de a vorbi într-un termen apropiat, 2023, despre veniturile globale ale unei persoane.
  • Impozitarea progresivă. Sunteți de acord? Dacă mergi pe un sistem trebuie să mergi peste tot, nu poți doar pentru bugetari. Eu sunt pentru cota unică. Fiecare sistem are avantaje și dezavantaje. Trebuie să pui problema pentru populația din România care este soluția cea mai bună. 16% e 16% și la o sumă mai mare și la o sumă mai mică. Am fost pentru cota unică de la bun început, dar nu neg că urmează să avem discuții pentru a trece la o altă impozitare. 
  • Pentru România, cota unică a fost un lucru extraordinar de bun.
  • Pensiile speciale: Această problemă a apărut din două motive: Nu a fost un sistem foarte bine gândit și a fost o demagogie și un populism de 12 ani de zile, fiecare a venit și a spus „tai eu pensiile speciale”. Cetățenii așteaptă acum să fie tăiate de tot pensiile speciale, nu o ajustare. Eu am încercat să am o abordare principială. Trebuie discutat dacă noi pentru cei care sunt în serviciul public și au niște interdicții vrem să dăm dincolo de contributivitate 2,3,4,5 puncte în plus, sau nu. Dacă luăm decizia că vrem să dăm, atunci baza rămâne contributivitatea, pensia nu trebuie să fie mai mare decât salariul și trebuie să vezi și vârsta de pensionare. Pentru că un magistrat, să plece la pensie la 50 de ani, când este cu experiența cea mai bună, are forța necesară, societatea are nevoie de această experiență, nu e corect.
  • La militari este o altă abordare. Dar problemele mari nu sunt la militari. Ei sunt 24/24 permanent în serviciu. 
  • Noi am „economisit” această dezbatere și suntem în situația de a rezolva o problemă care nu este ușor de rezolvat. Vom vede ce discuții vor fi.
  • Riscă România să piardă bani din PNRR? În acest moment nu riscă nimic. Noi am depus acum cererea de plată numărul doi, probabil săptămâna aceasta vom primi un răspuns, și probabil vom avea o plată integrală. 
  • Dar pentru tranșa a treia avem jaloanele cele mai dificile. Și pentru această tranșă, ori negociezi cu Comisia, dar trebuie să mergi cu argumente solide de ce vrei să renunți la o anumită reformă. Dar renunțând la o anumită reformă, renunți și la bani. Din punctul meu de vedere, România nu își permite să piardă niște bani. Și dacă pierdem banii, nu rezolvăm nici problema promisă și ne lovește și furia oamenilor pe bună dreptate, pentru că ei trăiesc cu această promisiune a clasei politice că elimină pensiile speciale.
  • Gaura de la buget. Nu e nicio gaură. Anul trecut când s-a făcut proiectul de buget, prognoza era pe trendul de anul trecut, și cu inflația, și cu trendul de creștere economică, și de consum. La începutul anului, consumul scade, asta înseamnă mai puține venituri. Inflația a scăzut, asta înseamnă mai puține venituri. Economia a încetinit. Eu nu aș spune că e o gaură, dar nu avem voie să facem risipă. Trebuie să ne încadrăm într-un deficit bugetar și Guvernul încearcă să reducă acele cheltuieli care nu sunt necesare.
  • Nu există riscul ca România să nu se încadreze în ținta de deficit bugetar.
  • Rotația guvernamentală: Cetățenii nu mi se par că sunt foarte interesați de rotativă. Au probleme cotidinene, să duci copilul la școală, să mergi la muncă, să te enervezi pe diferite probleme. Doar anumiți politicieni au impresia că 99% dintre cetățenii României se trezesc cu ei, se culcă cu ei, și admiră genialitatea lor. Oamenii au alte treburi, nu sunt prinși cu rotativa.
  • Scoaterea UDMR de la guvernare? Pe surse am citit multe. Acest protocol privind rotativa a fost semnat între PSD și PNL. Inițial s-a pus problema să fie semnat în trei, dar nu s-a putut.
  • UDMR nu este parte a acestui protocol. Rotativa trebuie să se facă pe înțelegere. Noi nu suntem incluși. Sigur, se poate orice, dar dacă deschizi, e greu de închis. UDMR nu face parte din rotativa asta, că nu dă premier. Rotativa a plecat de la a schimba premierul. Noi, în această perioadă, ne-am făcut treabă. Să ne spună cineva dacă nu am respectat programul de guvernare. Eu, așa ceva nu am auzit. 
  • Vom vedea până la sfârșitul lunii. Eu nu sunt îngrijorat. Coaliția nu s-a făcut pe cifre, există majoritate și fără noi. Prezența noastră în acest guvern înseamnă mai mult decât 7% în Parlament. Se poate și fără noi, nu știu dacă merită. Cam atât pot să vă spun.
  • Legat de ANRE am avut o înțelegere, nu s-a respectat. Ne-am trezit că doresc toate cele patru posturi. Eu am făcut o propunere de compromis să lase un post non executiv pentru un specialist, să fie acolo să vă ajute. Eu am încercat acest compromis. Nu au vrut nici varianta asta, nu mi-a plăcut. Nu a fost un gest frumos, a fost o greșeală zic eu. Am trecut peste asta, nu am uitat, dar am trecut peste asta. Asta nu influențează funcționarea coaliției. Nu cred că a fost un act premeditat care să prevestească altceva.
  • Nu știu dacă fără UDMR ar merge mai bine guvernarea, eu nu cred că ar merge mai bine, dar nici nu am auzit de la Ciolacu sau de la Ciucă că vor neapărat fără UDMR.
  • UDMR lăsat fără un minister? Nu suntem parte în acest acord. Pe noi nu privește. Până acum, nu a deschis nimeni acordul. Atunci, trebuie discutat cap-coadă. 
  • Există o linie roșie în Coaliție? Nu vorbim de linii roșii. Noi ne facem treaba în guvern cum o fac și ceilalți colegi.
  • Comasarea alegerilor. Trebuie analizat din două perspective: oportunitea politică și cea legală. Dacă constituțional se poate. Constituțional nu se poate. Oportunitatea poți să discuți? Dacă nu poți constituțional? Punct.
  • Regionalizare. După 2024, în 2025 poate să fie un subiect de interes la început de mandat. Pe mine mă uimește cum acest subiect apare mereu pe final de mandat. Înseamnă că cei care aruncă acest subiect nu vor, pentru că înainte de alegeri nu se poate. Trebuie schimbată și Constituția dacă vrei să dai drepturi adminsitrative regiunilor de dezvoltare. Sau, dacă nu, poți să denumești județe acele regiuni de dezvoltare. Noi am avut un proiect de lege cu 13-14-15 regiuni. Se poate vorbi de o reformă adminstrativă, dar nu în 2023.
  • Legile educației. Religia la BAC. Varianta guvernului este suficient de clară. Problema nu este la noi, este în acele amendamente depuse unde există o viziune cu totul diferită de cea a guvernului. Sunt peste 400 de amendamente. Eu am discutat cu colegii mei în Coaliție, cu domna minsitru, și în ceea ce am stabilit noi putem să nu avem probleme. Eu de ce am spus să mergem cu asumare? Nu am spus să mă aflu în treabă. Eu am văzut când am avut în Parlament legea Funeriu în 2011. Știam că se va repeta filmul din 2011. Nu are cum să nu se repete. Pentru că este un subiect important unde nu vei găsi consens. Cei care au depus aceste amendamente nu vor renunța foarte ușor la ele.
  • Alegeri în UDMR. Nu voi candida la alegerile prezidențiale, am mai spus. Dacă vom avea un candidat, va fi altcineva. După 12 ani în această poziție simt că mai am forța necesară și experiența necesară pentru a ajuta comunitatea noastră. Și cred că România trece printr-o perioadă foarte importantă și interesantă de dezvoltare. Este deceniul în care se va schimba, dacă nu facem o greșeală, România foarte mult și vreau să fiu parte și eu cu experiența mea pentru această perioadă. La noi există o continuitate. Noi în 33 de ani am avut vreo trei președinți. Sunt părți pozitive, stabilitatea, predictibilitea. Are și dezavantaje, pentru că lumea se plictisește de tine.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri