Un nou termen pentru autostrada Sibiu-Piteşti

Data publicării:
autostrada

Studiul de fezabilitate trebuie să fie gata până la sfârșitul acestui an, spune șeful Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), Cătălin Homor. După studiul de fezabilitate urmează faza de proiectare, de care, în premieră, se vor ocupa angajații CNADNR.

Potrivit lui Cătălin Homor, CNADNR are patru angajați care pot face acest lucru, urmând ca numărul departamentului de proiectare să ajungă la 15-20.

Realizarea lucrărilor de proiectare de către companie sau de către firme de profil angajate de companie este o noutate pentru CNADNR. În prezent, proiectele sunt făcute chiar de către firmele care construiesc autostrada. Este ceea ce în literatura de specialitate se numește FIDIC galben. Dezavantajul acestui sistem este acela că ofertele din licitație pot conține erori de proiectare, artificii la care constructorii recurg pentru a își micșora costurilor și a își mări profiturile. Spre exemplu, în cazul autostrăzii Sibiu Orăștie unii constructori au ales un anumit traseu pentru autostradă și anumite soluții tehnice care s-au dovedit ulterior greșite. Odată începute lucrările s-a dovedit că traseul respectiv trebuia mutat și că erau necesare lucrări suplimentare ce scumpeau contractul. Compania a refuzat majorările de costuri, a insistat să fie menținute soluțiile tehnice cuprinse în oferte, iar lucrările s-au blocat.

Modificările intenționate acum, respectiv selecția constructorului pe baza unui proiect unic făcut nu de constructori, ci de proiectanți selectați de CNADNR, respectiv procedura numită ”FIDIC roșu”, va permite licitarea unor soluții tehnice identice. Proiectul trebuie să fie însă unul foarte bine făcut astfel încât constructorii să nu se lovească de greșeli de proiectare și să se îndrepte cu pretenții financiare împotriva statului.

În ultimele luni însă Ministerul Transporturilor s-a lansat într-o avalanșă de termene anunțate public privitoare la deschiderea autostrăzii Sibiu-Pitești pentru trafic. În urmă cu zece zile, prezent într-o emisiune Digi24, Cătălin Drulă, consilier al premierului Cioloș pe probleme de infrastructură, avansa 2023 termen de finalizare a autostrăzii, aceasta însă dacă lucrurile vor merge bine. ”În scenariul cel mai optimist ar putea începe pe capete în 2017 - 2018 şi pe întregul traseu în 2019. Nu e posibil să fie finalizată în 2020, mai degrabă în 2023 dacă toate merg bine”, spunea el.

Tot atunci, un document publicat pe pagina de internet a Ministerului Fondurilor Europene arăta că primele contracte pentru autostrada Sibiu-Piteşti ar putea fi semnate în primul trimestru al anului 2018.

Cât privește Ministerul Transporturilor, oficiali ai acestuia preconizau de curând că lucrările de construcţie s-ar putea întinde pe 4 ani. Ceea ce ar însemna că autostrada Sibiu-Piteşti ar putea fi deschisă circulaţiei abia în 2022. Iar în documentul Ministerul Fondurilor Europene data la care va fi terminată implementarea proiectului era ultimul trimestru din 2023.

Cât privește termenul avansat marți de către Cătălin Homor, anume 2021, acesta nu este în niciun caz unul realist, consideră șeful unei importante firme de proiectare de drumuri. ”Sunt necesari 30 de oameni care să muncească doi ani și jumătate. Ai nevoie de ingineri specialiști în tuneluri, în poduri, în structură rutieră, geotehnicieni, etc. De unde vor fi aceștia luați și ce va face CNADNR cu ei după ce va termina proiectul. Vor fi dați afară?”, întreabă retoric specialistul indicat. Potrivit lui în 2020 ar putea fi gata doar proiectarea autostrăzii dacă această activitate va fi începută anul viitor.

De regulă, activitățile de proiectare a autostrăzilor sunt făcute de firme de profil, ce dețin sute de specialiști în proiectare, nu de către CNADNR. Chiar și atunci când sarcina proiectării revine constructorilor, mai departe aceștia o subcontractează la firmele de profil.

Până să fie selectat constructorul care să depună ofertă pe baza proiectului făcut de către CNADNR, mai trebuie parcursă faza de licitație care durează de regulă câteva luni-un an, în absența contestațiilor. Apoi trebuie efectuată proiectarea detaliilor de execuție, făcute exproprierile, mutate rețele de utilități, pași care vor împinge termenul de deschidere a autostrăzii.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Primul medicament pentru regenerarea dinților, aprobat pentru teste pe oameni
Digi FM
Dan Negru a dezvăluit pe cine ar vota să conducă Bucureștiul: „Le-a făcut pe toate în doi ani! A scris și...
Pro FM
Ana Baniciu a născut un băiețel perfect sănătos. S-a mutat într-o casă veche din centrul Capitalei cu 3 zile...
Film Now
Jennifer Lopez dezminte zvonurile despre divorț și neagă faptul că ar avea probleme în căsnicie: „Există...
Adevarul
Fenomen uluitor surprins în Munții Metaliferi. Busola o ia razna, iar trăsnetele lovesc necruțător FOTO VIDEO
Newsweek
Cât trebuie să fi lucrat pentru 4.000 lei pensie la recalculare? Ce indice de corecție trebuie să ai?
Digi FM
Cât de importantă e bunica pentru AMI - O poveste emoționantă la Digi FM
Digi World
Ce este „ad breaks”, funcția testată acum de Instagram. Utilizatorii sunt revoltați: „Pare o mișcare agresivă...
Digi Animal World
Turiștii din Italia sunt în alertă. Plajele au fost invadate de „viermele de foc”, care poate ajunge până la...
Film Now
Tom Cruise nu ține legătura cu fiica lui, dar pe Dakota Fanning o îndrăgește de când era o copilă. Ce îi...
UTV
Halsey s-a luptat in secret cu doua boli grave: “Ma consider norocoasa ca sunt in viata”. Imagini emotionante...