Românii nu mai cumpără doar ce e ieftin și la promoție

Data publicării:
hipermarket lactate-1

Consumul, principala componentă a economiei româneşti, trece printr-o transformare. Piaţa bunurilor de larg consum câştigă în valoare, pe fondul unei tendinţe de orientare a consumatorilor către produse mai scumpe. Însă, în acelaşi timp volumele au scăzut, în primul trimestru, pentru prima dată după 2015.

Piaţa bunurilor de larg consum a crescut în valoare, cu 1,7% în primul trimestru al anului, potrivit unui studiu GfK. În schimb, a pierdut în volum pentru prima dată în ultimii doi ani, după o scădere de 2,5%.

În primul trimestru al anului am observat o scădere a volumelor pe care consumatorii le-au achiziţionat în piaţa bunurilor de larg consum, lucru pe care anul trecut îl vedeam pe creştere. În schimb, când vine vorba de evoluţia pieţei, ea creşte, ceea ce e un trend pozitiv, influenţat pe de o parte de evoluţia preţurilor, s-a reinstalat inflaţia, dar şi de fenomenul de uptrade, adică orientarea către produse dintr-un segment superior de preţ”, spune Gabriela Luca, consultant GfK.

A avut loc chiar şi o uşoară scădere pe segmentul produselor vândute la promoţie. E o tendinţă foarte importantă care arată repoziţionarea comercianţilor în noile condiţii de piaţă - volumul creşte şi fără a fi stimulat de preţuri mai mici, iar comercianţii încearcă să îşi maximizeze profitul.

Datele arată că se produc modificări structurale în comportamentul de consum - produse de bază precum făina, zahărul sau uleiul înregistrează scăderi. Practic, sunt semnale că se găteşte mai puţin, dar în acelaşi timp poarte fi vorba şi de o grijă mai mare pentru sănătate. Pe de altă parte, cresc vânzările de îngheţată sau bomboane, ceea ce arată că oamenii percep o îmbunătăţire a nivelului de trai şi atunci cumpără şi produse pe care le excludeau în trecut.

În acelaşi timp se alocă mai mulţi bani pentru produsele de îngrijire a locuinţei, pentru alimentele ambalate şi pentru băuturi.

Aproximativ două treimi din totalul vânzărilor se fac acum în ceea ce este numit comerţ modern. Însă şi în cadrul acestuia se produc mutaţii. Cumpărătorii au migrat spre magazine de dimensiuni mai mici, de proximitate, în dauna hipermarketurilor.

Pentru viitor se aşteaptă ca majorarea consumului să vină din segmente nealimentare. Cheltuielile cu mâncarea tind să se plafoneze. Dacă anul trecut creşteau cu 27%, în primul trimestru al acestui an avansul a fost de doar 1,6%.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Pensia pe care o va încasa Traian Băsescu. Câți bani va lua fostul președinte, nimeni nu se aștepta la suma...
Digi FM
Câți bani câștigă Ștefan Bănică pentru un spectacol. Onorariul e pe măsura popularității sale
Pro FM
Katy Perry și Orlando Bloom, doi părinți care își adoră fetița. Imagini rare din viața de zi cu zi a celor...
Film Now
Elizabeth Hurley are o siluetă impecabilă la aproape 59 de ani. Imaginile din vacanță au făcut furori pe...
Adevarul
Medicamentul foarte ieftin care poate să provoace o scădere în greutate de 14 kilograme într-o lună...
Newsweek
RECALCULARE Care pensionari iau 1.000 lei în plus la pensie, deși s-au pensionat înainte de 60 ani?
Digi FM
Ben Affleck şi Jennifer Lopez locuiesc separat, pe fondul problemelor în căsnicie, susțin surse citate de...
Digi World
Cum să-ți alegi ochelarii de soare pentru a te proteja de efectele razelor UV. Detaliul la care să fii atent
Digi Animal World
Rasa de pisici cu cea mai mică speranță de viață. Ce trebuie să știi dacă ai ca animal de companie această...
Film Now
Tom Cruise a primit cea mai mare lovitură de la fiica sa, Suri. Ce decizie a luat tânăra în vârstă de 18 ani
UTV
Cine este noua iubita a lui CRBL? Artistul a fost surprins in prezenta unei pustoaice la scurt timp dupa...