ANALIZĂ. Autostrada greu de început

Data publicării:
Santier autostrada Sibiu-Orastie - Mediafax Foto-Ovidiu Dumitru Matiu

Victor Ponta nu a renunţat la ideea unui pact politic asumat de toate partidele pentru construirea autostrăzii Comarnic-Braşov. Şi cum acesta n-a venit, a dat de înţeles că cea de-a treia încercare a statului de a găsi un constructor care să asfalteze pe banii lui cei peste 50 de kilometri de autostradă a cam eşuat.

„E clar, din punctul meu de vedere, că soluţia iniţală, parteneriatul public privat, pe care eu în continuare o consideram cea mai bună pentru că era realistă, nu poate fi realizat în lipsa unui consens politic, altfel păţim ca şi cu Bechtel-ul, adică o începem noi şi vin ceilalţi şi o opresc”, a spus premierul Victor Ponta.

În urmă cu doar o zi, ministrul Ioan Rus nu părea să fie la curent cu planurile premierului şi dădea asigurări că autostrada se va face, ba mai mult, că lucrările vor începe anul acesta.

„Autostrada Comarnic - Braşov o vom începe în acest an, suntem în negocieri cu Banca Europeană de Investiţii, cu Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, cu bugetul statului, cu tehnicieni care au diverse variante de soluţionare. Ce pot să spun este că în acest an această autostradă va începe. Suntem în negocieri strategice, adică o facem din fonduri europene sau ca şi concesiune”, a spus ministrul Transporturilor.

Francezii de la Vinci, grecii de la Aktor şi austriecii de la Alpine estimau că cei 53 de kilometri de autostradă vor costa 1,8 miliarde de euro. Conform Master Planului pentru Transporturi, şoseaua rapidă ar fi mai ieftină dacă s-ar face din bani europeni.

La începutul anului, oficialii români dădeau ca sigură semnarea contractului şi avansau luna aprilie ca termen pentru începerea lucrărilor. Contractul, însă, nu a mai fost semnat. Motivul? Costurile mari ale proiectului. La finalul celor 30 de ani de concesiune factura s-ar fi ridicat la 8,45 de miliarde de euro. Suma ar fi inclus nu doar costurile de construcţie, ci şi pe cele de întreţinere şi operare.

Construcţia efectivă ar costa 1,8 miliarde de euro pentru cei 53 de kilometri. Dacă s-ar folosi fonduri europene, costul ar fi de un miliard de euro. Dispar comisioane bancare și costuri colaterale.

A trecut însă mai bine de un an şi jumătate de când s-a semnat un acord de principiu cu Vinci, Aktor şi Alpine. E timp pierdut. E a treia anulare, după 2004 și 2010, și de fiecare dată era vorba de Vinci.

Constructorii s-au dus să caute finanţare pentru că o concesiune asta presupune, asigurarea banilor pentru lucrări. Şi din surse guvernamentale ştim că nu au găsit finanţare. Băncile, care păreau interesate - chiar şi Deutsche Bank ciulise urechile la un moment dat -, nu s-au mai aruncat să finanţeze când au văzut cifrele în detaliu.

Acum ştim din Master Plan de acele 8,4 miliarde de euro, dar înainte de a fi făcute publice, estimările erau pe la jumătate. E un proiect prea scump, iar asemenea costuri sunt greu de justificat. Şi tocmai pentru că sunt cifre mari nu prea e înghesuială la finanţare. Opoziţia ar fi mai degrabă din zona finanţatorilor.

Nu mai e criza datoriei guvernamentale în Europa, cum era acum cinci ani, dar nici bancherii nu dau bani degeaba şi pe ochi frumoşi. La final rămânem cu timpul pierdut. E bine totuși că nu se dau miliardele alea multe pentru 53 de kilometri de drum. Și poate că în final se va concentra și Guvernul pe proiectul Pitești-Sibiu. 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Animalul din România considerat o salvare în cazul emisiilor de carbon. Sunt doar câteva sute de exemplare...
Digi FM
Reacția lui Florin Negruțiu după tentativa de asasinat a premierului Slovaciei: „Robert Fico este un soi de...
Pro FM
Anna Lesko, criticată după ce s-a pozat într-o rochie cu un decolteu amplu și o crăpătură adâncă: „Mereu...
Film Now
Tom Cruise, surprins la bustul gol pe o plajă din Mallorca. La 61 de ani, celebrul actor cucerește cu fizicul...
Adevarul
Craterele uriașe de pe dealurile Hunedoarei, rămășițe din anii '50 ale Războiului Rece VIDEO
Newsweek
VIDEO Rusia „abandonează" 9 nave comerciale în Marea Neagră. 2 avioane MIG de 66.000.000$ doborâte
Digi FM
Andreea Tonciu și-a cheltuit toți banii câștigați din televiziune la ghicitoare: „Le știam pe toate din...
Digi World
A dat peste o adevărată comoară într-o unitate de depozitare abandonată pe care a dat 410 $. Profitul e unul...
Digi Animal World
Momentul când o veveriță însetată se ține după un turist pentru a primit o gură de apă: „E atât de...
Film Now
Jennifer Lopez și Ben Affleck, la un pas divorț, la mai puțin doi ani de când s-au căsătorit. Un apropiat a...
UTV
Vezi cele mai frumoase glampinguri din Europa. 12 destinatii pentru o experienta inedita