Prima rețea de stații de alimentare cu gaz natural comprimat a fost deschisă în România

Data actualizării: Data publicării:
Camion alimentat cu gaz natural comprimat la o stație de alimentare
Autovehiculele pe CNG reduc emisiile de CO2 cu peste 25% şi emisiile de particule fine cu 99%, faţă de cele pe benzină. Foto: Profimedia Images

Zece staţii de alimentare cu gaz natural comprimat au fost deschise pe coridorul Arad - Constanţa, în urma unei investiţii de 6,5 milioane de euro realizată de către o companie din domeniu.

„Demersul are ca obiectiv creşterea sustenabilă a transporturilor şi reducerea poluării în marile aglomerări urbane. În acest moment, ecosistemul de transport cu CNG este complet - de la maşini de transport, la infrastructura de alimentare necesară.

Investiţia de 6,5 milioane de euro, cu o cofinanţare de 4,4 milioane euro de la Comisia Europeană, a fost implementată de firma Denisson Energy prin deschiderea a nouă noi staţii CNG în Arad, Timişoara, Deva, Sibiu, Piteşti, Bucureşti, Constanţa, Drobeta-Turnu Severin şi Craiova. Acestea vin în completarea staţiei deja existente din Râmnicu Vâlcea, prima din România.

Gazul natural şi-a consolidat poziţia ca energie de tranziţie, în special odată cu votul din 6 iulie 2022 din Parlamentul European, când Comisia Europeană a decis ca energia nucleară şi gazele naturale să fie acceptate în tranziţia spre economia verde.

Transportul cu gaz natural comprimat (CNG) a început să se dezvolte în Europa, în anii '90. Pe continent sunt deja peste 4.000 de staţii de alimentare cu CNG, dintre care cele mai multe în Italia, 1444”, se arată într-un comunicat de presă al Asociaţiei Gazului Natural pentru Vehicule, transmis miercuri Agerpres.

Conform datelor oficiale, România ocupă un loc fruntaş în Uniunea Europeană (UE), la poluare, cu o medie anuală a emisiilor de particule fine (PM 2,5) de 16,4 micrograme/mc, depăşind media europeană de 12,6 micrograme/mc.

Agenţia Europeană de Mediu (AEM) notează că poluarea cu particule fine (PM 2.5) cauzează cel puţin 238.000 de morţi premature în UE şi 25.000 în România. Rata mortalităţii din cauza poluării este de zece ori mai mare decât în cazul accidentelor rutiere. Transportul contribuie semnificativ la emisiile de CO2 în România, cu 15,1 milioane tone anual. Autovehiculele pe CNG reduc emisiile de CO2 cu peste 25% şi emisiile de particule fine cu 99%, faţă de cele pe benzină.

„Uniunea Europeană are drept ţintă ca, până în 2025, emisiile de CO2 să fie reduse cu 15%, comparativ cu 2019, iar până în 2030, acest procent să se dubleze. Scania şi-a impus proprii termeni, mai precis, până în 2025, reducerea cu 20% a dioxidului de carbon emis de produsele noastre. Avem în oferta Scania o gamă variată de produse ce folosesc combustibili alternativi precum gaz natural, biogaz sau biodiesel. În prezent, în Bulgaria sunt peste 119 staţii CNG, 21 dintre ele fiind localizate doar în Sofia, în timp ce în România existau, până în prezent, doar 3 staţii publice. Cu toate acestea, Scania Black Sea Unit a vândut în ultimii 5 ani peste 350 de vehicule CNG, în România şi Bulgaria, iar clienţii noştri, din ambele ţări, au fost mulţumiţi de fiabilitatea acestora”, a declarat, în cadrul evenimentului „Energie de Tranziţie”, Benoit Tanguy, managing director al Scania România şi Bulgaria.

Potrivit comunicatului citat, transportatorii din România care folosesc camioane alimentate cu combustibili alternativi economisesc între 5.000 şi 7.000 euro pe an, doar din reducerea taxelor de drum, aferente rutelor dintre România şi Franţa, Germania sau Benelux. La acestea se adaugă şi economiile provenite din reducerea costului cu combustibilul.

„Am achiziţionat primul camion alimentat cu gaz natural comprimat încă din 2019 şi lipsa infrastructurii a fost o mare provocare pentru noi. Suntem fericiţi că nu mai avem această problemă. Credem că gazul va rămâne o soluţie de tranziţie către reducerea CO2 în anii următori, ţinând cont că piaţa maşinilor electrice nu este pregătită să ofere soluţii de transport pe distanţe lungi.

În prezent, CNG este cel mai profitabil combustibil, cu un preţ cu cel puţin 15% mai mic decât motorina. Adăugând şi capacitatea de a parcurge distanţe mai mari cu aceeaşi cantitate de combustibil, CNG este ingredientul care face linia noastră de business foarte profitabilă”, a menţionat Alexandru Păun, co-fondator Blueriver, compania cu cea mai mare flotă locală de camioane alimentate cu gaz natural comprimat.

Asociaţia Gazului Natural pentru Vehicule împreună cu partenerii Scania şi Iveco a marcat, miercuri, inaugurarea primei reţele de staţii de alimentare a vehiculelor cu gaz natural comprimat (CNG) din ţara noastră prin organizarea conferinţei „Energie de Tranziţie”.

Partenerii noștri