Probleme grave la autostrada care ar trebui să ne scape de aglomerația de pe DN1

Data actualizării: Data publicării:
drum expres asfaltat modernizat
Sursa: Facebook/ CNAIR

Autostrada Ploiești-Comarnic-Brașov ar trebui să-i scape pe șoferi de orele petrecute în coloană pe DN1. Deocamdată se lucrează doar pe porțiunea dintre Râșnov și Cristian, care, însă, nu rezolvă mare lucru. Proiectele cu impact, centura Comarnicului și secțiunea până la Râșnov, nu merg, însă, la fel de bine. De exemplu, licitația pentru centura Comarnic este suspendată, tocmai pentru că documentația este deficitară. Șefii de la Drumuri spun că s-a creat însă un grup de lucru care „analizează adaptarea soluțiilor tehnice la condițiile din teren și la cele din acordul de mediu”. Licitațiile lansate pe baza unor documentații cu lacune majore nu fac decât să întârzie realizarea unor proiecte îndelung așteptate de șoferi.

Centura Comarnic, parte din autostrada de pe Valea Prahovei, este aproape de un eșec răsunător, spun cei de la Asociația Pro Infrastructură. Licitația lansată în august pentru construirea a 5 kilometri de șosea rapidă este suspendată din cauza numeroaselor cereri de clarificare depuse de constructorii interesați de proiect.

Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructura: Avem probleme cu studiile geotehnice, care din ce am văzut noi, din răspunsurile la clarificări, sunt doar trei foraje la adâncimi de 6,10 și 20 de metri. Cum o să fundăm noi toate viaductele care or să treacă de-o parte și de alta a râului? Nu trebuie să fii super inginer ca să-ți dai seama că e prea puțin.

Iar problemele identificate nu se opresc aici.

Ionuț Ciurea, Asociația Pro Infrastructura: Al doilea lucru este faptul că autostrada croșetează prin râu. Apele Române nu știu dacă o să dea în veci aviz pentru așa ceva.

Constructorii interesați atrag atenția și că exproprierile sunt realizate doar pe jumătate, lucru recunoscut de Compania de Drumuri.

De asemenea, spun drumarii interesați de realizarea proiectului, lucrările din studiul de fezabilitate din 2006 nu sunt corelate cu cele din acordul de mediu, revizuit ultima oară în 2014. Membrii societății civile care urmăresc evoluția marilor proiecte de infrastructură din România atrag atenția că cele 89 de clarificări cerute de constructori arată că documentația are lipsuri grave și că riscăm să ajungem în aceeași situație ca în 2015, când o licitație similară a fost anulată din lipsă de ofertanți.

Compania de Infrastructură estimează că proiectarea și construcția centurii Comarnicului costă cel mult 332 de milioane de lei.

Un semnal de alarmă trag cei de la API și în legătură cu licitația pentru actualizarea studiului de fezabilitate și proiectării autostrăzii Ploiești-Comarnic-Brașov, unde doar o singură firmă a depus ofertă. Unul dintre motivele pentru care proiectanții nu s-au înghesuit să participe la licitație, spun cei de la Asociația Pro Infrastructură, este prețul prea mic al contractului, circa 57 de milioane de lei, care ar reprezenta sub 1% din valoarea lucrărilor.

Pentru o pregătire temeinică în special pentru o autostradă montană, cele mai bune practici vorbesc despre procente de 3-5%.

Într-un răspuns pentru Digi24, Compania de Administrare a Infrastructurii recunoaște că inițial 7 firme s-au arătat interesate de proiect, care au cerut 75 de clarificări.

În ceea ce privește prețul contractului, CNAIR spune că prevederile legale privind cheltuirea banilor publici o obligă să determine valoarea estimată a unui obiectiv pe baza unor criterii clare și verificabile. În mod uzual, CNAIR determină valoarea estimată prin raportare la obiective deja contractate și în raport cu numărul de experți necesar a fi mobilizați pentru elaborarea respectivelor documentații, au transmis reprezentanții instituției la solicitare Digi24.

Compania dă și câteva exemple de de contracte de realizare a unor studii de fezabilitate și proiectare câștigate cu oferte cuprinse între 45 și 57% din valoarea estimată la lansarea licitației, precum cele pentru autostrada A7, Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani, pentru autostrăzile Brașov-Bacău și Târgu Mureș-Târgu Neamț.

Pentru această achizitie publică și-au manifestat interesul 7 operatori economici care au adresat nu număr de 75 solicitări de clarificare, potrivit CNAIR.

Editor : Monica Bonea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Pensia pe care o va încasa Traian Băsescu. Câți bani va lua fostul președinte, nimeni nu se aștepta la suma...
Digi FM
Richard Gere și Uma Thurman au făcut show la Cannes 2024. S-au distrat de minune la ședința foto pentru „Oh...
Pro FM
Regimul draconic pe care-l urmează Shania Twain ca să se mențină în formă. Artista are 58 de ani, dar arată...
Film Now
Brad Pitt și Ines de Ramon, gesturi de tandrețe în public. Și-au savurat cafeaua la o plimbare romantică pe...
Adevarul
Medicamentul foarte ieftin care poate să provoace o scădere în greutate de 14 kilograme într-o lună...
Newsweek
Cine sunt cei 450.000 de pensionari ce primesc 2.700 lei lunar, deși au cotizat mai puțin de 15 ani?
Digi FM
Imagini cu erupţia vulcanului Ibu din Indonezia, pe fundalul fulgerelor
Digi World
De câte ori purtați o pijama înainte de a o pune în coșul de rufe? Cât de des ar trebui să spălăm hainele cu...
Digi Animal World
Modul inedit prin care se relaxează un porcușor de Guineea. Adoră ca stăpâna lui să-i cânte la pian
Film Now
Cum arată azi, la 83 de ani, Faye Dunaway, frumoasa blondă din "Bonnie and Clyde". Apariție rară cu fiul ei...
UTV
Cine este noua iubita a lui CRBL? Artistul a fost surprins in prezenta unei pustoaice la scurt timp dupa...