Flota fantomă a Rusiei nu mai are unde să se ascundă. Cum sunt „vânate” navele care transportă petrol rusesc

Data publicării:
petroliere care fac schimb de petrol în largul mării
SUA au început să sancționeze companiile care încearcă să ocolească restricțiile impuse împotriva comerțului cu petrol rusesc. Foto: Profimedia Images

Proprietarii de vase petroliere din Occident se feresc tot mai mult de petrolul rusesc din cauza sancțiunilor impuse de SUA împotriva Rusiei, ceea ce pune presiune pe flota de „nave fantomă” care livrează cea mai importantă marfă de export a Moscovei, scrie Newsweek.

Printre măsurile adoptate de G7, UE și Australia pentru a sufoca unul dintre principalele surse de venituri cu care Putin își finanțează războiul se numără și plafonarea prețului plătit pentru petrolul rusesc: măsura le interzice companiilor să asigure, să investească și să transporte petrolul rusesc exportat pe mare dacă se vinde la un preț mai mare de 60 de dolari pe baril.

Rusia, însă, s-a folosit de o flotă de „vase fantomă” a căror apartenență a fost reorganizată, de multe ori prin firme-fantomă din Orientul Mijlociu, pentru a le ascunde legătura cu Moscova. Numărul de vase fantomă care au plecat din Rusia a crescut de la 13% în februarie 2022 la 42% la mijlocul anului 2023.

Bloomberg a raportat că numărul vaselor aflate sub pavilionul Gabonului a crescut de cinci ori față de aceeași perioadă a anului trecut – de la 20 în 2023 la 100 acum.

Vasele cu steaguri din Liberia și St. Kitts și Nevis au intrat și ele în vizorul autorităților de reglementare.

Operatorii care transportă petrolul supus sancțiunilor au fost nevoiți să apeleze la drapelul Gabonului, după ce autoritățile americane au început să pună presiune pe oficialii din St. Kitts și Nevis.

„Gabonul nu a fost trecut cu vederea și cel mai probabil SUA vor lua măsuri similare pentru a încuraja Gabonul să înlăture pavilionul oricăror nave suspectate că transportă țiței rusesc sancționat”, a explicat Septimus Knox, director al firmei de consultanță S-RM.

„Jocul de-a șoarecele și pisica” prin care proprietarii de petroliere ocolesc sancțiunile

O serie de măsuri noi va intra în vigoare din 19 februarie pentru a pune capăt manevrelor prin care sunt ocolite sancțiunile impuse împotriva Rusiei.

„SUA au puterea de a sancționa acele vase care transportă petrol supus sancțiunilor, ceea ce ar preveni teoretic jocul de-a șoarecele și pisica prin care proprietarii de nave care încalcă sancțiunile rămân cu un pas înaintea autorităților americane”, trecând vasele sub pavilionul unor țări cu legi mai puțin stricte, a mai spus Knox.

Bloomberg a spus că proprietarii de vase din Grecia au renunțat la comerțul cu țiței rusesc din cauza măsurilor stricte impuse de Washington.

De ce dispar de pe radar petrolierele rusești
Companii din peste 10 țări au fost avertizate și apoi sancționate de SUA dacă au continuat să transporte petrol rusesc. Foto: Profimedia Images

Numărul de petroliere din Grecia care transportă țiței rusesc a scăzut de la 40 în mai 2023 la 20 în a doua jumătate a anului și la doar 8 în ianuarie 2024, după ce Trezoreria Statelor Unite le-a cerut să explice cum au respectat regula plafonării prețului.

Autoritățile americane au sancționat trei companii maritime din Emiratele Arabe Unite și trei vase deținute de aceste companii pentru că au livrat petrol rusesc vândut la un preț mai mare decât limita impusă de SUA. Mai mult, companii din peste 10 alte țări au fost avertizate și apoi sancționate dacă au continuat să transporte petrol rusesc, potrivit Bloomberg.

UE ar putea să ceară Danemarcei să inspecteze toate petrolierele care transportă marfă din estul regiunii baltice și traversează strâmtorile daneze.

Combustibil obținut din țițeiul rusesc continuă să intre pe piețele din Occident

După ce și-a pierdut clienții din Europa, Moscova s-a reorientat înspre China, India și, într-o mai mică măsură, Turcia. Rusia le-a oferit petrol la prețuri reduse, dar din cauza problemelor legate de plăți, mai multe petroliere cu 10 milioane de barili de țiței Sokol la bord au rămas blocate în largul coastei sud-coreene.

Totuși, milioane de barili de combustibil obținut din țițeiul rusesc continuă să fie importat în Marea Britanie din cauză că țițeiul poate fi procesat în India și apoi vândut mai departe în alte țări.

Rusia amestecă țițeiul rusesc cu cel extras în alte regiuni pentru a-i ascunde originile reale.

„Asta se întâmplă în Singapore și Turcia, precum și pe mare prin transferurile de pe o navă pe alta care sunt foarte greu de controlat”, a spus Marcus Fishburn de la S-RM. „Cât timp Rusia continuă să găsească intermediari și cumpărători care să îi faciliteze comerțul fantomă, adevărata valoare a veniturilor obținute din petrol va fi greu de determinat.”

Editor : Raul Nețoiu

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri