ANAF cere firmelor să declare cheltuielile realizate în perioada 2020 – 2024. „Nu reprezintă un control fiscal.” Ce spun contabilii

Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a demarat săptămâna aceasta procedura verificării potențialelor exporturi de profituri, la un număr de 2.768 firme înregistrate în România. Astfel, ANAF colectează în perioada 17 iulie – 29 august informații defalcate privind tipul și cuantumul cheltuielilor companiilor în perioada 2020–2024, în scopul actualizării analizei de risc fiscal.
Potrivit unui comunicat de presă, informațiile colectate vor fi utilizate exclusiv în scopuri analitice. Reacția vine după ce Patronatul Antreprenorilor Contabili din România (PACR) a acuzat ANAF „că solicită informații fără temei legal”.
„Procedura nu reprezintă un control fiscal și nu generează obligații fiscale suplimentare pentru contribuabili. Acestora li se solicită, prin intermediul Spațiului Privat Virtual, completarea online a unor declarații în format standardizat și urmărește validarea și alinierea informațiilor globale existente în bazele de date ANAF (ex: bilanțuri contabile, declarații fiscale, fișiere SAF-T) cu structuri standardizate și analizabile automat”, arată ANAF, joi.
Concret, contribuabililor li se solicită declararea cheltuielilor realizate în perioada 2020 – 2024 sub o formă defalcată, care nu rezultă din alte declarații anterioare depuse la ANAF (ex: cheltuieli cu serviciile de marketing, cu serviciile de management, de vânzări, consultanță, know-how etc.).
ANAF mai precizează că, în măsura în care contractele intragrup nu includ detalii specifice cu privire la fiecare tip de serviciu prestat sau tipologia drepturilor de proprietate intelectuală pentru care se plătesc redevențe, contribuabilii au posibilitatea de a menționa valoarea totală a cheltuielilor înregistrate în baza contractelor în cauză.
„Demersul are ca obiectiv asigurarea unui tratament fiscal transparent și echitabil pentru toți contribuabilii. Astfel, ANAF vizează centralizarea și consolidarea datelor globale disponibile cu informațiile defalcate declarate direct de către contribuabilii mari și mijlocii, pentru o mai bună înțelegere a mecanismelor de transfer în cadrul grupurilor multinaționale. (...) Aceste activități sunt complementare procesului de adaptare la cerințele de raportare (precum SAF-T) și vizează completarea și detalierea acestor date”, mai arată agenția.
Față de solicitările transmise contribuabililor prin intermediul SPV, ANAF face următoarele precizări: Informațiile disponibile la acest moment, în urma altor tipuri de raportări realizate de contribuabili la ANAF, sunt incomplete față de obiectul prezentei analize - prima de acest tip realizată în România; de aceea, pentru un tratament fiscal transparent, corect și echitabil, este necesară consolidarea datelor transmise defalcat de către contribuabili, în formatele de date solicitate;
„ANAF încurajează mediul de afaceri să colaboreze în mod deschis cu instituția, în spiritul unei administrări fiscale moderne, eficiente și orientate către prevenție și echitate. Acțiunile de acest tip vizează îmbunătățirea dialogului între instituție și mediul de afaceri și eficientizarea modului de colectare a datelor, pentru formularea acțiunilor și politicilor fiscale viitoare”, conchide sursa citată.
Ce spune PACR
Patronatul Antreprenorilor Contabili din România (PACR), o organizație care reprezintă firme de contabilitate, a transmis joi dimineață că „mai mulți contribuabili au primit recent solicitări de la ANAF, prin Spațiul Privat Virtual, pentru completarea unui document detaliat privind cheltuielile din perioada 2020–2024, fără ca cererea să fie însoțită de un act administrativ oficial – cum ar fi un aviz de inspecție fiscală, o notificare de control sau o decizie de inițiere a unei proceduri legale”.
Specialiștii în fiscalitate avertizează că astfel de practici încalcă prevederile Codului de procedură fiscală și pot fi considerate abuzuri administrative.
„Apreciem importanța cooperării loiale cu autoritățile fiscale, însă această colaborare trebuie să se bazeze pe legalitate, transparență și respect reciproc. Solicitările fără bază juridică certă creează presiuni inutile, consum de resurse și afectează încrederea contribuabilului în instituțiile statului”, a declarat Valentina Saygo, președinte PACR.