Asociație: Taxarea băuturilor răcoritoare, o eroare economică. „Efectul preconizat este devastator”

Redacția Digi Economic Data publicării:
bauturi
Sursa: gettyimages.com

Creșterea accizei nearmonizate la produsele cu conținut de zahăr penalizează un sector ce contribuie corect și substanțial la bugetul de stat, consideră Asociația Națională a Băuturilor Răcoritoare (ANBR), care reunește cei mai mari producători de băuturi răcoritoare din România.

Într-un comunicat de presă de vineri, ANBR își exprimă „îngrijorarea profundă cu privire la modalitatea lipsită de dialog în care Guvernul României a înțeles să comunice pachetul de măsuri fiscale conținând propuneri cu un impact profund la nivelul cetățenilor, economiei și, nu în ultimul rând, al industriei de profil”.

Potrivit asociației, sectorul băuturilor răcoritoare a fost afectat grav în anii 2023-2024 de două măsuri fiscale consecutive: creșterea TVA de la 9% la 19% și introducerea accizei nearmonizate pe zahăr. Acum, acesta va fi din nou afectat de „o creștere cu 20% pentru 2025-2026 a acestei accize introdusă abuziv în urma cu doar un an. Iar acest impact este suplimentar față de impactul majorării TVA, de la 19% la 21%, dar și al creșterii acesteia în sectorul ospitalității. Efectul preconizat este devastator”.

„ANBR subliniază că, de fiecare dată când se pune problema acoperirii unui deficit bugetar, taxarea băuturilor răcoritoare revine în atenția guvernanților, de parcă ar reprezenta o soluție universală pentru acoperirea golurilor din buget, fără nicio evaluare a consecințelor economice în lanț și fără a ține cont de caracterul profund discriminatoriu al unor astfel de măsuri.

(...) Până în prezent, prețul mediu per litru de băutură răcoritoare a crescut cu 1,2 lei, generând o scumpire la raft de 20–25% în medie și chiar până la 50% pentru ambalajele mari (peste 2,5L); Această majorare este cu 14 puncte procentuale peste rata medie a inflației din România și cu 5 puncte peste inflația din industria alimentară. Mai mult, în 2024, industria a înregistrat o scădere a volumului de vânzări cu 3% față de anul  2022, în ciuda unei creșteri valorice de aproape 40%, cauzată exclusiv de scumpiri”, mai arată asociația.