Producătorii auto chinezi câștigă teren pe piața europeană. Tensiuni comerciale între Beijing și Bruxelles

Înmatriculările de autoturisme în Europa au scăzut în luna iunie cu 4,4% față de aceeași perioadă din 2024, ajungând la 1,25 milioane de unități, potrivit datelor publicate miercuri de Jato Dynamics. În pofida scăderii cererii, producătorii auto chinezi continuă să câștige cotă de piață și ating un nivel record, punând presiune pe mărcile europene consacrate.
Constructorii auto chinezi se extind tot mai mult în Europa, pătrunzând pe o piață tradițional dominată de mărcile europene și americane. Prețurile mai mici și tranziția către vehiculele electrice le oferă un avantaj competitiv, dar această ascensiune alimentează tensiunile comerciale dintre Beijing și Bruxelles. Uniunea Europeană a impus recent tarife pentru mașinile electrice fabricate în China, în încercarea de a proteja producătorii locali.
Potrivit datelor Jato, citate de Reuters, mărcile chineze au ajuns la o cotă de piață combinată de 5,1% în prima jumătate a anului 2025, apropiindu-se de nivelul Mercedes-Benz (5,2%).
Înmatriculările de autoturisme chinezești au crescut cu 91% față de începutul anului. Printre brandurile cu cea mai mare contribuție se numără BYD, Jaecoo, Omoda, Leapmotor și Xpeng. Doar BYD a livrat 70.500 de unități în primele șase luni ale anului, marcând o creștere de 311% față de perioada similară din 2024.
Pe de altă parte, cota de piață a Stellantis a coborât de la 16,7% la 15,3%, iar Tesla a pierdut teren, scăzând de la 2,4% la 1,6%.
În paralel, piața vehiculelor electrice continuă să crească. Înmatriculările de modele complet electrice au depășit pentru prima dată pragul de un milion de unități în prima jumătate a anului, o creștere de 25%, care plasează acest segment la 17,4% din piața totală.