Propunerea unui producător auto chinez pentru Tesla: „Trebuie să lucrăm împreună... pentru a schimba industria”

BYD, cel mai mare producător de mașini electrice din China, a făcut o promisiune surprinzătoare, sugerând o colaborare cu rivala Tesla în lupta împotriva popularității mașinilor pe benzină. „Dușmanul nostru comun este mașina cu motor cu ardere internă. Trebuie să lucrăm împreună... pentru a schimba industria”, a declarat Stella Li, vicepreședintele executiv al BYD.
Cei doi giganți auto se luptă pentru supremația în sectorul vehiculelor electrice, cu BYD vizând o creștere rapidă a vânzărilor de mașini verzi în Europa, având o gamă mai largă de produse comparativ cu grupul american. În schimb, Tesla a înregistrat o scădere a vânzărilor pe bătrânul continent, pe fondul activității politice a lui Elon Musk.
China este dispusă să împărtășească tehnologii cheie în domeniul vehiculelor electrice cu companiile străine, în pofida tensiunilor comerciale crescute cu Bruxelles și Washington, a mai declarat vicepreședintele executiv al BYD pentru Financial Times. „Guvernul chinez este mai deschis, așa că poate există multe percepții greșite aici”, a spus ea.
Cota de piață a BYD pe piața de automobile electrice pe baterii din Europa de Vest, inclusiv Marea Britanie, a fost de 2% anul trecut, potrivit Schmidt Automotive Research.
Vânzările Tesla se prăbușesc
Vânzările Tesla au scăzut dramatic în Europa în luna ianuarie, sugerând o diminuare a cererii pentru vehiculele producătorului american, pe fondul implicării tot mai vizibile a miliardarului Elon Musk în politica regională.
Producătorul de vehicule electrice a vândut doar 9.900 de unități în Europa în prima lună din an, o scădere de peste 45% față de aceeași perioadă din 2024, conform datelor Asociației Constructorilor Europeni de Automobile, citate de Financial Times. Cota sa de piață din totalul înmatriculărilor de autoturisme noi a scăzut la 1%, de la 1,8% în aceeași perioadă a anului trecut.
Declinul Tesla survine după ce Musk s-a implicat în politica Uniunii Europene, vorbind și de România, susținând totodată partidul de extremă dreapta Alternativa pentru Germania (AfD) înaintea alegerilor din țară, generând reacții negative pe continent. Autoritatea de transport din Germania a raportat că noile înmatriculări Tesla din ianuarie au scăzut cu aproape 60% față de anul precedent, chiar dacă sectorul vehiculelor electrice din țară a înregistrat o creștere a vânzărilor de 53,5% luna trecută.
Consumatorii europeni au achiziționat 166.000 de vehicule electrice în ianuarie, o creștere de 37% față de anul trecut. Vânzările de mașini complet electrice au crescut mai rapid decât cele ale oricărui alt tip de vehicule, în timp ce vânzările de mașini pe benzină și motorină au scăzut cu 20,5%, respectiv 26,5%.
Cifrele includ statele din UE, Marea Britanie și alte piețe, precum Norvegia, unul dintre cele mai mari hub-uri europene pentru vehicule electrice.
Scăderi dramatice ale înmatriculărilor au fost raportate și în Spania (-75,4%), Franța (-63,4%), Suedia (-46%) și Țările de Jos (-42,5%). Această scădere a fost asociată cu comportamentul CEO-ului Tesla. „Nu există nicio îndoială că «factorul Musk» a influențat vânzările Tesla în același mod în care reputația sa a afectat Twitter după ce l-a cumpărat și rebranduit ca X”, a declarat Andrew Fellows, expert în industria auto la Star, o firmă de analiză de piață, pentru TNW.
În Țările de Jos, unul din trei șoferi Tesla vrea să renunțe la mașină din cauza lui Musk, potrivit unui sondaj recent. „Nu vreau să fiu asociat cu ideologia lui”, a declarat un consumator. „În timp ce Musk ar putea scăpa cu un salut de tip nazist în unele părți ale lumii, piețele europene resping un astfel de comportament.”
Unii șoferi, care încă nu sunt pregătiți să renunțe la Tesla, au început să lipească autocolante pe mașini cu mesaje precum „Am cumpărat această mașină înainte ca Elon să o ia razna”. Chiar și unii angajați ai Tesla vor să se distanțeze de șeful lor, potrivit Washington Post.
„Tesla dezvoltă o problemă serioasă de reputație”, spune Fellows. Expertul în industria auto crede că Musk și Trump sunt responsabili pentru aproximativ 30% din declinul vânzărilor Tesla, restul de 70% fiind atribuit „factorilor din industrie”.
Între timp, vânzările în Europa ale SAIC Motor, producătorul auto chinez de stat care s-a extins în UE și a încheiat un parteneriat cu Audi în China, au crescut cu 37%, la 23.000 de unități în ianuarie, înregistrând astfel una dintre cele mai mari creșteri anuale din regiune.
Per total, înmatriculările de autoturisme noi pe continent au scăzut cu 2,1% în ianuarie, la 995.271 de unități.