Tarifele impuse de UE își fac efectul: producătorii auto chinezi își schimbă strategia de business

Producătorii auto chinezi care se extind în Europa sunt nevoiți să-și ajusteze planurile pe termen scurt, în condițiile în care barierele tarifare au încetinit lansările de produse. Cota de piață a brandurilor chineze în Europa și Marea Britanie este încă mică, iar companiile încearcă să găsească soluții pentru a ajunge la consumatorii europeni.
Ascensiunea rapidă a vehiculelor electrice fabricate în China, cu prețuri reduse și funcționalități software avansate, a declanșat măsuri protecționiste atât din partea SUA, cât și din partea Uniunii Europene. Bruxelles a impus anul trecut tarife de până la 45% pentru vehiculele electrice provenite din China, în timp ce piața americană rămâne practic închisă pentru producătorii chinezi.
Costurile suplimentare au slăbit competitivitatea multor companii, iar altele se confruntă cu probleme în extinderea rețelelor de distribuție.
În pofida ambițiilor declarate de producătorii chinezi, respectiv o extindere agresivă, cota de piață a mărcilor chineze în Europa și Marea Britanie este încă mică, situându-se la 4,3% în primele două luni ale acestui an, potrivit analistului auto Matthias Schmidt.
Luna trecută, Zhu Jiangming, directorul executiv al Leapmotor, a avertizat că „tariful de 30,7% și costul de transport de 10% combinate au afectat semnificativ competitivitatea (în Europa n.r.)”.
Anul trecut, Stellantis a cumpărat un pachet de 20% din Leapmotor într-o tranzacție importantă, vehiculele electrice ale start-up-ului din Hangzhou urmând să fie vândute prin rețeaua de dealeri Fiat și Peugeot din Europa. Însă parteneriatul a suferit deja un eșec major după ce Stellantis a suspendat brusc, la sfârșitul lunii martie, producția modelului electric mic T03 al Leapmotor în Polonia, fără să ofere un motiv public, scrie Financial Times.
Polonia a fost printre statele UE care au votat în favoarea tarifelor impuse de Bruxelles, după ce o investigație a concluzionat că vehiculele electrice chinezești sunt subvenționate în mod incorect de Beijing.
Prioritatea companiei este acum să înceapă producția în Europa în al doilea sau al treilea trimestru din 2026.
Cota de piață a vehiculelor electrice noi produse în China a scăzut și ea, de la 50% înainte de impunerea tarifelor de către Bruxelles, la 30%, mulți producători orientându-se către vehicule pe benzină mai profitabile pentru a evita taxele.
Conducerea BYD a declarat pentru analiștii Citi că se așteaptă ca UE să reprezinte 20% din exporturile sale de vehicule în acest an, față de 15% în 2024, cu producția planificată să înceapă anul acesta în Ungaria.
Creșterea estimată va fi impulsionată de vehiculele hibride, care nu sunt supuse tarifelor UE și care ar urma să reprezinte aproximativ jumătate din exporturile BYD.
Zeekr, sprijinit de Geely, a minimizat impactul tarifelor UE asupra competitivității prețurilor sale. „În unele țări, tarifele sunt mari, dar este corect pentru toată lumea. Nu este o problemă”, a declarat Mars Chen, vicepreședinte al Zeekr.
Grupul, prezent deja în Suedia, Olanda și Norvegia, intenționează să se extindă în nouă piețe europene, inclusiv Germania, Elveția și Danemarca, până la sfârșitul anului.
China încearcă, de asemenea, să reseteze relațiile cu UE și să intensifice negocierile la nivel înalt pentru a rezolva problema tarifelor, în contextul unui război comercial global dur declanșat de Donald Trump.