Adaosul comercial, la vedere: ANPC a retras propunerea. Care sunt motivele

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) publica, în martie, un proiect privind informarea consumatorilor cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de bază al producătorului. Miercuri, a retras propunerea.
Concret, prețul de la raft ar fi trebuit să indice și adaosul comercial practicat de comercianți, însă ANPC a transmis, într-un comunicat de presă, că retrage ordinul, după ce a luat în considerare opiniile mediului de business.
Care sunt motivele
Potrivit ANPC, au fost luate în considerare:
- „Descurajarea investițiilor – întrucât vor fi afectate investițiile în sectoare cheie pentru economia României, cum este cel al retailului alimentar și non-alimentar, distribuție, procesare, precum și, nu în ultimul rând, producție. Acest aspect va avea un efect negativ nu numai asupra operatorilor economici din lanțul de aprovizionare alimentar și non-alimentar, dar și în industrii colaterale, cum ar fi construcții și materiale de construcții, antrepriză și sub-antrepriză, logistică și transport etc.
- Efecte negative la nivelul consumatorilor – deoarece prin intrarea în vigoare a ordinului nu se va asigura o mai bună informare a consumatorilor sau respectarea drepturilor acestora. Afișarea la raft a prețurilor de achiziție, de import sau al prețului primului distribuitor de pe lanț și a adaosului comercial, va genera în mod evident confuzie la nivelul consumatorilor, cunoașterea acestor detalii comerciale neavând în concret niciun avantaj real, documentat,pentru aceștia din urmă. De asemenea, calitatea produselor oferite riscă să scadă, comercianții putând fi determinați să aleagă pentru portofoliul lor produse cu adaos mic, în defavoarea celor cu calitate ridicată.
- Efecte negative la nivelul relațiilor B2B – care determină un dezechilibru la nivelul lanțului de aprovizionare B2B și al relațiilor comerciale desfășurate exclusiv între profesioniști (e.g. importator – distribuitor, distribuitor – distribuitor, distribuitor – comerciant, distribuitor – producător, producător – procesator), în considerarea riscurilor asociate divulgării secretelor comerciale (e.g. facilitarea unor posibile înțelegeri anticoncurențiale, practici concertate, precum și utilizarea unor valuri de conflicte în acest context, în contextul prețului de achiziție negociat în funcție de volume, distanțe etc.), aspecte care sunt necunoscute consumatorilor, sau cum nu sunt transparențiate nici cheltuielile semnificative ce apar în lanțul de producție, procesare și comercializare sau taxele multiple pe care tot operatorii economici le plătesc către bugetele de stat sau locale.
- Diferența de tratament între comercianții și platformele online stabilite pe teritoriul României prin comparație cu cele din afara României, în special din state terțe – se va crea o obligație suplimentară de informare pentru comercianții și platformele online de pe teritoriul României, fără ca respectiva obligație să fie controlată și sancționată în raport cu cei ce comercializează produse online din state terțe care prestează servicii pe teritoriul României. Având în vedere încălcările sistematice ale dreptului UE săvârșite de platformele care provin din state terțe și lipsa unor acțiuni concrete de supraveghere și sancționare din partea autorităților naționale, astfel se vor accentua diferențele de tratament între cele două tipuri de operatori economici.”
„Având în vedere aspectele menționate precum și posibilitatea scăderii competitivității României în raport cu alte state membre U.E., Ordinul privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate raportat la prețul de achiziție, se retrage”, arată ANPC.