Piața auto: Vânzările de electrice s-au prăbușit, dar mașinile hibride au cucerit piața

Dragoș Comache Data publicării: Data actualizării:
hibrid vs electric
Sursa foto: Generare AI shutterstock

Piața auto românească face în hopuri tranziția spre mașinile cu emisii reduse. Anul trecut, vânzările de mașini electrice s-au prăbușit, înregistrând cea mai abruptă scădere din Uniunea Europeană. În schimb, piața a fost acaparată de mașinile cu motorizări hibride.

În România au fost înmatriculate anul trecut 151.000 de mașini, cu 5,6% mai multe decât în anul anterior.

Datele Asociației Producătorilor Europeni de Automobile arată că mașinile hibrid au avut cea mai mare cotă de piață, de aproape 39%. Au fost vândute peste 58.000 de astfel de autovehicule, cu aproape 35% mai multe decât în 2023. Numărul este mai mare decât al mașinilor cu motoare pe benzină, din care s-au vândut 49.000 de exemplare, față de aproape 52.000 în anul anterior.

În schimb, s-a înregistrat o creștere de 15% a vânzărilor de mașini cu motoare diesel, la 18.000. Ponderea lor în totalul vânzărilor a ajuns însă la doar 12%, după ce în urmă cu un deceniu aveau jumătate din piață.

În ceea ce privește mașinile electrice, acesteau au înregistrat o scădere bruscă a înmatriculărilor, după ce valoarea tichetului rabla s-a înjumătățit. Cu un declin de 32,2%, la doar 9.800 de vehicule, piața mașinilor electrice din România a înregistrat cel mai mare declin din Uniunea Europeană.

La nivelul blocului comunitar, au fost înmatriculate 1,44 de milioane de mașini electrice, cu aproape 6% mai puține decât în 2023. Este prima scădere din ultimii patru ani, iar principalul motiv este diminuarea sau chiar eliminarea subvențiilor guvernamentale pentru cumpărarea de astfel de vehicule. Asta arată că piața este dependentă de aceste subvenții, în condițiile în care prețurile mașinilor electrice sunt în continuare mult mai mari decât a celor cu combustie, iar infrastructura de încărcare este încă deficitară în multe state europene.

Aproape toate categoriile de mașini au înregistrat scăderi ale vânzărilor. Singura excepție este cea a vehiculelor hibrid, care a crescut cu aproape 21%. Iar asta a ajutat întreaga piață să încheie anul cu un plus de doar 0,8%. În total, au fost înmatriculate 10,63 milioane de mașini, arată datele ACEA.

La nivelul marilor piețe auto europene, Franţa, Germania, Italia și Belgia au înregistrat scăderi ale înmatriculărilor în 2024, în timp ce Spania, Portugalia şi Polonia au avut vânzări mai mari.

Un raport separat, publicat de compania de analiză Dataforce, arată că Dacia Sandero a fost cea mai vândută mașină în Europa în 2024. În total, Dacia a vândut 270.000 de unități Sandero, fiind urmată la mare distanță de Renault Clio. Diferența dintre vânzările modelului francez și Volkswagen Golf, modelul de pe locul trei, e de doar 20 de unități.

Tesla Model Y este singura mașină electrică din acest top. Cea mai bine vândută mașină din lume în 2023 a ocupat anul trecut locul patru în acest clasament, fiind afectată la rândul său de problemele pieței mașinilor electrice.

Pentru acest an, unii analiști se așteaptă ca vânzările de mașini electrice să revină pe creștere, chiar și cu până la 40% în Europa de Vest, arată Financial Times. Ponderea vehiculelor electrice va atinge 22%, o creștere mare față de 13,6% cât este acum, în condițiile în care sunt anunțate inclusiv modele cu prețuri de sub 25.000 de euro.

Cu toate acestea, ei se așteaptă la un an dificil pentru constructorii auto europeni. Aceștia vor fi nevoiți să ofere reduceri semnificative de prețuri pentru a face față concurenței chineze, dar și protecționismului american, ceea ce va tăia din profituri.

În plus, noile reguli legate de emisii vor duce la o creștere a costurilor pentru producători. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile estimează că aceștia riscă amenzi de 16 miliarde de euro dacă nu respectă regulile europene.
Totodată, producătorii auto vor trebui să investească bani și în achiziționarea de credite de carbon de la Tesla și rivalii chinezi, care au înregistrat avansuri importante în tranziția electrică. Această măsură ar avea un impact de până la 4 miliarde de euro asupra profiturilor.

În aceste condiții reprezentanții industriei auto cer Bruxellesului revizuirea reglementărilor, dar și acordarea de noi subvenții pentru consumatori la achiziția vehiculelor electrice.