Procesul electoral a fost viciat pe toată durata desfășurării alegerilor prezidențiale. Situația este un semnal negativ pentru economie

Procesul electoral privind alegerea preşedintelui României a fost viciat pe toată durata desfăşurării lui, iar votul liber exprimat a fost manipulat printr-o campanie agresivă dusă pe rețelele de socializare, arată Curtea Constituţională a României (CCR), în motivarea deciziei prin care au anulat rezultatele din primul tur al scrutinului prezidenţial.
Curtea Constituţională a decis vineri anularea întregului proces electoral al alegerilor prezidenţiale, pe fondul mai multor nereguli descoperite.
„Curtea constată că procesul electoral privind alegerea preşedintelui României a fost viciat pe toată durata desfăşurării lui şi în toate etapele de multiple neregularităţi şi încălcări ale legislaţiei electorale care au distorsionat caracterul liber şi corect al votului exprimat de cetăţeni şi egalitatea de şanse a competitorilor electorali, au afectat caracterul transparent şi echitabil al campaniei electorale şi au nesocotit reglementările legale referitoare la finanţarea acesteia. Toate aceste aspecte au avut un efect convergent de desconsiderare a principiilor esenţiale ale alegerilor democratice.
În prezenta cauză, caracterul liber exprimat al votului a fost încălcat prin faptul că alegătorii au fost dezinformaţi prin intermediul unei campanii electorale, în cadrul căreia unul dintre candidaţi a beneficiat de o promovare agresivă, derulată cu eludarea legislaţiei naţionale în domeniul electoral şi prin exploatarea abuzivă a algoritmilor platformelor de social-media. Manipularea votului a fost cu atât mai evidentă cu cât materialele electorale de promovare a unui candidat nu au purtat însemnele specifice publicităţii electorale conform Legii nr.370/2004. În plus, candidatul a beneficiat şi de un tratament preferenţial pe platformele de social-media, ceea ce a avut ca efect denaturarea manifestării de voinţă a alegătorilor.
Libertatea alegătorilor de a-şi forma o opinie presupune dreptul de a obţine informaţii corecte despre candidaţi, astfel că trebuie exclusă ingerinţa unor entităţi statale sau non-statale în realizarea unor campanii de propagandă sau dezinformare electorală", motivează judecătorii constituţionali.
Călin Georgescu a încălcat legislația referitoare la finanțarea campaniei electorale
Călin Georgescu a încălcat legislaţia electorală referitoare la finanţarea campaniei pentru alegerile prezidenţiale, după ce a raportat la Autoritatea Electorală Permanentă zero cheltuieli, în contradicţie cu datele prezentate de SRI şi MAI.
„În prezenta cauză, Curtea ia act de faptul că un candidat a încălcat legislaţia electorală referitoare la finanţarea campaniei pentru alegerile prezidenţiale. Astfel, declaraţiile depuse la Autoritatea Electorală Permanentă ale unuia dintre candidaţi referitoare la bugetul său de campanie, pe care l-a raportat ca fiind 0 lei, sunt în contradicţie cu datele prezentate în 'Notele de informare' ale Ministerului Afacerilor Interne - Direcţia Generală de Protecţie Internă şi a Serviciului Român de Informaţii. Or, este de notorietate că o campanie electorală presupune costuri şi cheltuieli importante, iar situaţia analizată relevă o incongruenţă evidentă între amploarea campaniei desfăşurate şi inexistenţa asumată de candidat în privinţa cheltuielilor efectuate. A fost, astfel, încălcat principiul transparenţei finanţării campaniei electorale, fiind induse suspiciuni cu privire corectitudinea desfăşurării alegerilor.
Finanţarea legală şi transparentă a campaniei electorale este un factor important în regularitatea procesului electoral, iar finanţarea activităţilor online trebuie, de asemenea, să fie transparentă (pct.107 şi 108 din Raportul explicativ la Codul de bune practici în materie electorală şi pct.46 din Declaraţia interpretativă a Codului de bună conduită în materie electorală privind tehnologiile digitale şi inteligenţa artificială). Publicitatea electorală online trebuie întotdeauna să fie identificată ca atare şi să fie transparentă, atât în ceea ce priveşte identitatea sponsorului său, cât şi cu privire la tehnica de diseminare utilizată. Platformele de socializare ar trebui să fie obligate să dezvăluie permanent datele privind publicitatea politică şi sponsorii electorali (a se vedea şi pct.46 din Declaraţia interpretativă a Codului de bună conduită în materie electorală privind tehnologiile digitale şi inteligenţa artificială)", susține CCR în motivarea deciziei prin care au fost anulate alegerile prezidenţiale.
Cine a finanțat și cât a costat promovarea lui Georgescu
Conform documentelor prezentate de Serviciul Român de Informații (SRI) în Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT), finanţarea campaniei lui Călin Georgescu pe TikTok a fost realizată de Bogdan Peşchir şi s-a ridicat la un milion de euro.
„Acesta, utilizând contul 'bogpr', a realizat donaţii pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea 'bogpr' în finanţarea promovării lui Călin Georgescu la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanţii TikTok în dialogul cu autorităţile române în data de 28 noiembrie 2024", punctează SRI.
Reprezentanţii TikTok au confirmat identitatea utilizatorului "bogpr" şi au menţionat că acesta a efectuat plăţi în valoare de 381.000 de dolari, în perioada 24 octombrie - 24 noiembrie 2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicaţi în promovarea lui Călin Georgescu, inclusiv după data încheierii campaniei electorale.
Finanţarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp (dedicată monetizării activităţilor de promovare în mediul online), la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă, alături de descrieri bine definite.
„Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin Georgescu a fost contactarea pe e-mail a acestora de firma (...), de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceştia", precizează SRI.
Incertitudinea politică afectează perspectivele economice ale României
Decizia CCR de anulare a drepturilor cetăţenilor de a-şi decide candidatul, indiferent care este acela, generează noi temeri în rândul investitorilor, care cel mai probabil vor fi resimțite luni în cotaţia leului la Bursa de Valori Bucureşti.
„Curtea Constituţională pune gaz pe focul incertitudinilor legate de situaţia din România și pe modul în care este percepută democraţia noastră. Decizia CCR ridică mari semne de întrebare legate de imaginea României, semne care, din păcate, se vor traduce într-o downgradare a ratingului, a imaginii României din perspectivă economică. Nu este exclus ca, în cazul în care această criză politică se va prelungi dincolo de 2024, agenţiile de rating să retrogradeze România la categoria "junk", nerecomandată investiţiilor, mai ales că tot acest iureş politic vine pe un fond economic extrem de dificil, România având una dintre cele mai mari datorii din Europa raportat la PIB, având cel mai mare deficit bugetar din istorie, 37 miliarde euro în 2024 - şi cel mai mare împrumut public făcut vreodată de ţara noastră într-un singur an, de aproape 50 de miliarde de euro. Anularea alegerilor e un semnal negativ care se adună multiplelor semnale negative pe care investitorii le primesc din partea României, în ultima vreme.
Investitorii, indiferent de natura capitalului, străin, român, de alte naţionalităţi, vor stabilitate. Stabilitatea este cea care generează apetitul investiţional, este cea care creează investiţii, care aduce bani în ţară, care creează locuri de muncă şi duce la prosperitate economică. Această lipsă de stabilitate, din păcate, este unică la nivelul estului Europei, în condiţiile în care nicio ţară nu trece printr-o criză asemănătoare în momentul de faţă cu cea a României, fiind o criză multiplă: economică, socială şi politică. Lovitura de imagine este cu atât mai acută pentru că va fi extrem de dificil să recuperăm investitorii străini, care probabil vor migra către alte ţări, mai liniştite din punct de vedere economic, social, administrativ şi politic”, susțin economiștii.
În urma deciziei CCR, se anulează rezultatele din primul tur, iar alegerile prezidenţiale se reiau de la zero, inclusiv programul pentru desfăşurarea campaniei electorale, relatează Agerpres.