Sindicaliștii de la Damen Mangalia și-au respectat promisiunea: Protest în fața Ministerului Economiei

Redacția Digi Economic Data publicării:
protest damen
Sursa foto: Facebook / Blocul Național Sindical

Sindicatul Liber Navalistul organizează un protest în fața Ministerului Economiei, pentru a cere redresarea Șantierului Naval Mangalia și renunțarea la concedieri. Anterior, sindicaliștii au subliniat că dezaprobă intenția conducerii de a concedia 263 de angajați, respectiv 18,8% din totalul personalului, precizând că această măsură pune în pericol șansele de redresare a șantierului și stabilitatea economică a regiunii. 

De asemenea, sindicaliștii au transmis o scrisoare deschisă către Ambasada Regatului Țărilor de Jos în România și către conducerea grupului Damen, potrivit News.ro.

„Ministrul Bogdan Ivan a anunțat că a convocat pentru azi, la sediul Ministerului Economiei, administratorul judiciar pentru a solicita amânarea concedierilor (aprox. 200 posturi) iminente la Șantierul Naval Mangalia, în urma protestului”, au transmis sindicaliștii. 

Aceștia au adresat o scrisoare deschisă Ambasadei Regatului Țărilor de Jos în România și conducerii grupului Damen. Cu o zi în urmă, sindicaliștii au transmis o scrisore și ministrului Economiei, Bogdan Ivan, în care au cerut mai multe măsuri pentru redresarea Șantierului Naval Mangalia, printre care reluarea urgență a activității acestuia, anularea concedierilor colective, stabilirea unei strategii pentru viitorul șantierului, încheierea conflictului „distructiv” dintre acționari.

În luna decembrie, la șase luni de la intrarea în insolvență, conducerea a anunțat că aproape 300 de angajaţi ai Șantierului Naval Damen Mangalia vor fi disponibilizaţi.

„(...) Am reușit să luăm proiecte noi de reparații, însă ele nu oferă decât câteva zeci de mii de ore de producție, iar banii care vin sunt mai puțini decât banii care ies. Am încercat foarte mult să preluăm proiecte mari. Am fost în negocieri și am discutat, însă proiectele mari au nevoie de capital mare, cât și prefinanțare. Discutăm cu instituții financiare pentru a securiza astfel de investiții.

Timpul merge împotriva noastră, iar cele mai bune șanse să supraviețuim și să avem restartul pentru a trăi mai mult, trebuie să reducem personalul cu 295. Este o zi grea pentru noi și îmi e greu să vă anunț asta. 

Procesul a fost foarte bine gândit pentru a reduce costurile. Chiar după acest plan de măsuri, va fi destul de greu fără proiecte mari“, a declarat Sofien Lamiri, Directorul General al Șantierului naval Damen Mangalia, potrivit Ziua de Constanța.

Damen Shipyards Mangalia se află în insolvență de mai bine de jumătate de an. În septembrie, administratorul judiciar CITR a prezentat stadiul procedurii de insolvenţă şi măsurile adoptate, în timp ce Sindicatul Liber Navalistul cerea „un plan de redresare care să includă proiecte majore și să readucă șantierul la capacitatea sa optimă”.

Potrivit informațiilor de la acel moment, în vederea redresării companiei, CITR a vizat atragerea de noi clienți și  de capital de lucru, astfel încât să își poată continua activitatea curentă. De asemenea, CITR a identificat activele care nu au legătură cu activitatea curentă a companiei și a demarat valorificarea acestora prin licitație publică, active precum cămine și case neutilizate, autobuze nefuncționale și terenuri agricole, toate din afara șantierului.

„Vă spuneam că prima măsura imediată a fost să aducem capital. Singura modalitate era să vinzi activele neesențiale. Ne-au adus niște bani, am încheiat contracte noi. 1430 de angajați erau inițial. Conducerea companiei anunță astfel cu regret disponibilizările, administratorul judiciar făcând mențiunile că au făcut tot ce au putut și au luat toate masurile premergătoare înainte de a se ajunge la această decizie.

Nu există salarii neplătite în acest moment. Inclusiv oamenii care vor fi disponibilizați în urma acestei măsuri, inclusiv ei vor fi plătiți în continuare. Mai putem accesa din fond până în martie, așa prevede legea.

Procesul este în faza de start, disponibilizarea - efectele vor fi făcute în februarie-martie. Angajați din toate departamentele vor fi luați în calcul pentru disponibilizări“, a declarat, miercuri, Florin Constantin, Partener în cadrul CITR și Project Manager în procedura Damen Shipyards Mangalia.

Context

În 2018, după retragerea bruscă a investitorului sud-coreean Daewoo, pachetul majoritar de 51% din acțiuni a fost cumpărat de olandezii de la Damen, prezenți în România și la șantierul naval de la Galați. Statul a rămas acționar majoritar, cu 51% din portofoliu, prin Ministerul Economiei, iar Damen a participat la capital cu 49%, dar a primit dreptul de administrare a șantierului. De atunci au existat mai multe divergențe între stat și partener, inclusiv acuzații că partenerul și-ar externaliza profitul să nu plătească dividende statului român și mai multe scandaluri legate de numărul de angajați. 

Statul român deține 51% din șantierul naval Damen Mangalia prin Șantierul Naval 2 MAI. 

Pe 19 iunie, la solicitarea companiei-mamă, Damen Holding B.V., Damen Shipyards Mangalia intra în insolvență, iar casa de insolvență CITR era numită administrator judiciar provizoriu.

La sfârșitul lunii noiembrie, Adunarea Generală a Șantierului Naval 2 Mai Mangalia a reziliat contractului cu Damen.