Studiu: Tichetele de valoare au generat 32 miliarde de lei în PIB-ul României. Ce sectoare au beneficiat

G.C. Data publicării: Data actualizării:
Consum in PIB
Sursa: https://www.profimediaimages.ro/

Tichetele de valoare au contribuit cu peste 32 de miliarde de lei la Produsul Intern Brut (PIB) al României în 2023, respectiv peste 2% din PIB, arată un studiu realizat de Academia de Studii Economice (ASE), care a analizat impactul economic al tichetelor pentru perioada ianuarie 2020 – iulie 2024.

Potrivit cercetării, - care a analizat efectele tichetelor de masă, ale voucherelor de vacanță și ale altor tipuri de tichete, precum cele culturale sau cadou - fiecare 1 leu cheltuit prin tichete de valoare generează 2,91 lei suplimentari pentru PIB.

Tichetele de valoare sunt instrumente financiare utilizate pentru a sprijini diverse politici publice și pentru a stimula consumul în anumite sectoare economice, emise de angajatori către angajați.

Există mai multe tipuri de tichete de valoare utilizate în România:

- Tichete de masă – cele mai utilizate, având un impact major asupra sectorului retail și HORECA;

- Vouchere de vacanță – folosite pentru stimularea turismului intern și a industriei ospitalității;

- Tichete cadou – utilizate în special pentru stimularea consumului în retail;

- Tichete culturale – destinate sprijinirii accesului la produse și servicii culturale.

Tichetele de masă, printre cele mai populare beneficii extrasalariale primite de angajații din România, reprezintă 84% din totalul tichetelor emise în perioada analizată, valoarea acestora ridicându-se la 56 miliarde de lei, dintr-un total de 68 miliarde de lei cât au însumat toate tipurile de tichete.

Studiul mai arată că fiecare 436.828 lei cheltuiți prin tichete de masă susțin un loc de muncă în sectorul comerțului cu ridicata și amănuntul, ceea ce înseamnă susținerea unui număr de aproximativ 128.197 de locuri de muncă pentru perioada de referință.

Pe locul al doilea ca volum se află voucherele de vacanță, cu o valoare de 7,48 miliarde de lei în perioada analizată, având un impact direct asupra turismului intern, industriei ospitalității, dar și a pieței muncii în industrie. 

„Studiul a relevat că 187.026 lei cheltuiți anual prin vouchere de vacanță susțin un loc de muncă în sectorul HORECA. Astfel, în perioada analizată, voucherele de vacanță au contribuit la menținerea sau crearea a 39.994 de locuri de muncă în acest sector”, arată autorii cercetării. 

O altă categorie de tichete de valoare care au un impact direct asupra comerțului cu amănuntul total este cea a tichetelor cadou, cu o valoare totală de 3 miliarde de lei și un impact direct asupra consumului, stimulând achizițiile de bunuri și servicii din retail. Studiul arată că o creștere cu 1% a valorii tichetelor cadou sau a numărului de beneficiari determină o creștere de 0,002% a valorii comerțului cu amănuntul și de 0,001% a valorii comerțului cu ridicata.

„În analiză au fost luate în calcul și tichetele culturale care, deși introduse relativ recent, încep să genereze un efect vizibil asupra sectoarelor în care sunt utilizate, precum industria cinematografică, producția video, programele TV, înregistrările audio și activitățile de editare muzicală. Studiul indică faptul că o creștere cu 1% a valorii tichetelor culturale sau a numărului de beneficiari poate conduce la o creștere de 0,002% a cifrei de afaceri în sectorul cultural”, precizează sursa citată.