Un operator feroviar din Marea Britanie a reintrat în proprietatea statului. Motivele care au dus la naționalizarea companiei

Alexandru Gologan Data publicării:
tren anglia marea britanie
sursa: profimediaimages.ro/

South Western Railway, companie feroviară care operează în sud-vestul Angliei, a devenit duminică prima companie care reintră în proprietatea statului după trei decenii petrecute la privat.

Acțiunea face parte din planul guvernului laburist britanic privind renaţionalizarea căilor ferate.

„Este o nouă eră pentru transportul feroviar. Ne vom lua rămas bun de la 30 de ani de ineficienţă, risipă şi frustrare a pasagerilor. Vom avansa cu încredere către un nou viitor pentru căile ferate. Revenirea acestor companii în proprietatea publică va garanta că serviciile sunt gestionate în interesul pasagerilor, nu al acţionarilor. Însă rezolvarea tuturor problemelor structurale care afectează reţeaua feroviară va necesita timp", a declarat ministrul Transporturilor, Heidi Alexander.

Privatizarea operatorilor feroviari a avut loc la mijlocul anilor 1990, sub conducerea premierului conservator de atunci, John Major, care a continuat politica liberală promovată de Margaret Thatcher în anii 1980.

În ciuda promisiunii unor servicii mai bune, creşterii investiţiilor şi a reducerii cheltuielilor guvernamentale, proiectul a fost extrem de nepopular la acea vreme, fiind denunţat de sindicate, opoziţie, unii conservatori şi o mare parte a populaţiei.

Patru dintre cei 14 operatori feroviari din Anglia au revenit deja sub control public în ultimii ani, din cauza performanţelor slabe. Ideea iniţială a fost ca aceştia să fie gestionaţi temporar înainte de a reveni în sectorul privat.

Guvernul laburist a aprobat la sfârşitul lui noiembrie o lege care impune naţionalizarea operatorilor privaţi aflați la sfârșit de contract sau chiar mai devreme în caz de slabă gestionare. Firmele sunt apoi regrupate într-un organism numit Great British Railways.

Faptul că se aşteptă până la sfârşitul contractelor, potrivit Sky News, permite guvernului britanic să evite plata compensaţiilor către operatorii actuali. Toate contractele vor expira până în 2027.