Consiliul Patronatelor Bancare și Concordia, despre taxarea tranzacțiilor bancare: „O abordare superficială”. Consecințele măsurii

Redacția Digi Economic Data publicării:
digitalizare fiscala
sursa: shutterstock.com/

Consiliul Patronatelor Bancare din România și Confederația Patronală Concordia transmit, marți, că resping „cu fermitate” intenția de introducere a unei taxe pe tranzacțiile bancare, precum și a „oricărei alte taxe cu impact asupra sistemului bancar, având în vedere implicațiile economice și sociale negative”.

Introducerea unei eventuale taxe pe tranzacțiile bancare, vehiculată în cadrul negocierilor de la Palatul Cotroceni, a provocat deja reacții negative atât în rândul populației, cât și al mediului de afaceri.

Preşedintele Nicuşor Dan a avut, luni, la Palatul Cotroceni, consultări cu liderii partidelor care ar putea forma viitoarea coaliţie – PSD, PNL, USR, UDMR - şi minorităţi pentru a agrea un set de măsuri economice pentru reducerea deficitului. La finalul zilei era aşteptat un draft al acestor măsuri, dar nu a fost agreată o variantă. Consultările continuă marți. 

„În contextul unei situații bugetare critice cu care se confruntă România, care atrage necesitatea luării de măsuri radicale, atragem atenția că este necesar să fie respectate principiile economice de bază și să se adreseze cauzele fundamentale ale problemelor, prin măsuri sustenabile și echilibrate, nu prin măsuri hazardate și populiste. (...) 

Menționăm  ideea vehiculată săptămâna trecută, de introducere a unei noi taxe, respectiv o taxă aplicabilă tranzacțiilor bancare, percepută clienților persoane fizice și juridice, similar unui comision aplicat de fiecare dată când se efectuează o plată. Este un nou exemplu de abordare superficială a unor aspecte complexe, care induc iluzia unor beneficii bugetare pe termen scurt, dar care, în realitate, generează efecte economice și sociale nedorite, negative, pe termen lung”, arată cele două organizații, într-un comunicat de presă comun.

Acestea arată că orice măsura fiscală trebuie să respecte principiile predictibilității și eficienței economice.

„Soluțiile reale pentru reducerea deficitului bugetar țin de digitalizarea administrației, colectarea eficientă a taxelor, stimularea inițiativei private și nu introducerea de taxe ad-hoc care penalizează exact contribuabilii care își plătesc cu regularitate obligațiile fiscale către Stat”, transmit Consiliul Patronatelor Bancare din România și Confederația Patronală Concordia.

 „Experiența anilor trecuți arată cât se poate de elocvent faptul că măririle de taxe, taxele speciale ad-hoc și celelalte măsuri de peticire a bugetului nu au adus niciun beneficiu, dimpotrivă, au stimulat irosirea banilor publici. Nu am identificat vreun efect pozitiv în economie rezultat din impozitul pe cifra de afaceri sau cel pe activele bancare instituite în ultimii ani, tot cu scopul declarat al echilibrării bugetului de stat; din contră, astfel de taxe au împovărat și mai mult contribuabilii de bună credință”, mai arată sursa citată.

Consecințele taxării tranzacțiilor bancare

Cele două organizații au prezentat și câteva dintre efectele probabile ale unei asemenea taxe pe tranzacții bancare:

- migrarea către plățile în numerar, cu efect direct asupra evaziunii fiscale și creșterea economiei negre, scăderea nivelului de bancarizare (care este, oricum, cel mai mic din Europa), stoparea/amânarea investițiilor în infrastructura de plăți electronice, zădărnicirea eforturilor de digitalizare ale Statului (e-factura, e-TVA, SAF - T);

- încurajarea fenomenului de deschidere de conturi bancare în afara României, ceea ce poate duce la competiție neloială pentru băncile românești și un control mai dificil al fluxurilor de bani de către autoritățile fiscale;

- migrarea către platforme cu risc ridicat, de tip crypto sau de intermediere neautorizate, care, pe lângă faptul că expune contribuabilul la riscuri semnificative, generează vulnerabilitate pentru sistemului financiar și riscuri de securitate națională;

- creșterea inflației determinată de efectul în cascadă a aplicării taxei pe circuitul de formare a prețului produselor și serviciilor, în condițiile în care trăim deja într-o economie în care inflația este cu mult peste ținta asumată;

- împovărarea suplimentară a categoriilor vulnerabile în condițiile în care vor fi afectate și plățile cu caracter social (pensii, ajutoare, burse, alocații, indemnizații, șomaj), care sunt operate, preponderent, prin transferuri bancare;

- creșterea prețului serviciilor bancare în condițiile în care costurile de implementare a acestei taxe dar și creșterea costurilor de administrare a plăților în numerar se vor translata, cel mai probabil, în costurile serviciilor și produselor bancare, conform principiilor de piață;

- frânarea procesului de modernizare a economiei raportat la faptul că această taxă contravine frontal obiectivului strategic național de digitalizare și de adoptare a serviciilor financiare moderne. 

„Aspectele indicate mai sus, au fost sesizate și de Comisia Europeană în cazul unei taxe similare impuse în Slovacia. Ar fi util ca atunci când ”se copiază” inițiative populiste din alte țări, inițiatorii să analizeze și efectele negative generate precum problemele majore de implementare, costurile ridicate și beneficiile economice nesemnificative”, conchid acestea.