ANCOM: Din 7 iulie, operatorii de telefonie vor putea bloca apelurile false venite din afara țării

Alexandru Gologan Data publicării: Data actualizării:
telefon
sursa: gettyimages.com/

Operatorii de telefonie mobilă din România vor bloca apelurile iniţiate din afara teritoriului ţării, care afişează în mod fals anumite numere naţionale, preponderent de telefonie fixă sau numere naţionale.

Prin aplicarea acestei soluţii tehnice se urmăreşte reducerea semnificativă a incidenţei CLI Spoofing, în cazul fraudelor prin care un utilizator este apelat în numele unei entităţi oficiale, inclusiv în situaţiile în care datele de contact ale utilizatorilor au fost obţinute în urma unor interacţiuni cu materiale de tip deepfake generate cu inteligenţa artificială.

„Începând de luni, 7 iulie 2025, utilizatorii vor fi mai protejaţi în faţa apelurilor înşelătoare care folosesc date de identificare false, efectuate în numele unor instituţii publice, bănci sau companii. Astfel, operatorii vor bloca apelurile iniţiate din afara teritoriului României, care afişează în mod fals anumite numere naţionale, preponderent de telefonie fixă sau numere naţionale, fixe şi mobile, incorect ori incomplet folosite.

ANCOM a luat această măsură pentru a limita fenomenul denumit CLI Spoofing (falsificarea numărului afişat la primirea unui apel). Măsura stabilită de Autoritate vine în urma unei analize aprofundate şi a consultării cu principalii furnizori de servicii de comunicaţii electronice şi cu reprezentanţii Direcţiei de Investigaţii Criminale din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române", anunță Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Sfaturi pentru clienții de telefonie

Doar aplicarea acestor măsuri tehnice nu poate duce la eradicarea cazurilor de fraudă, de aceea utilizatorii sunt încurajaţi să manifeste în continuare prudenţă deosebită şi să îşi ia măsuri de precauţie în situaţia în care primesc apeluri de la numere de telefon suspecte.

Astfel, aceştia sunt sfătuiţi să verifice identitatea apelantului, să nu ofere date personale prin telefon (date de identificare, date bancare, parole, PIN-uri etc), să îşi actualizeze softurile şi aplicaţiile de pe telefon în mod constant şi să raporteze aceste situaţii către autorităţi.