Război total în comerțul electronic din România: o asociație contestă măsurile adoptate de Guvern

Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) își exprimă dezamăgirea cu privire la faptul că Guvernul ezită să adopte măsurile necesare pentru combaterea concurenței neloiale a platformelor de comerț electronic asiatice și pentru protejarea consumatorilor români.
În prezent, mii de comercianți locali care își plătesc corect taxele și respectă legislația de protecție a consumatorului sunt penalizați, fiind obligați să concureze cu importuri masive de produse subevaluate și subvenționate, pentru care nimeni nu își asumă răspunderea, de multe ori neconforme cu standardele europene și adesea de calitate îndoielnică.
„Este inacceptabil ca în 2025 Guvernul să tolereze acest fenomen. În timp ce magazinele online locale sunt controlate de autorități pentru că le-a scăzut foarte mult cifra de afaceri de la un an la altul, platformele asiatice livrează zilnic milioane de colete fără să achite taxe vamale, fără etichete în limba română și fără respectarea reglementărilor privind siguranța produselor. Practic, Guvernul sancționează firmele corecte și legitime, iar evaziunea fiscală este încurajată prin lipsa de acțiune”, a declarat Cristian Pelivan, director executiv ARMO.
Asociația solicită Guvernului:
- taxarea coletelor non-UE cu valoare declarată sub 150 de euro,
- introducerea controalelor sistematice pentru respectarea standardelor de siguranță și etichetare a produselor importate,
- aplicarea tratamentului echitabil între comerțul online local și platformele asiatice.
În ciuda apelurilor repetate și a soluțiilor pe care ARMO le-a propus, guvernanții preferă să sancționeze și taxeze companiile românești în loc să lupte cu evaziunea fiscală.
Există potențial, însă nu este pe deplin exploatat
Acțiunile din prezent ale guvernanților conduc la distrugerea companiilor românești și la pierderea locurilor de muncă, favorizând dependența față de platformele non-UE și implicit, acumularea de către acestea a unei cote de piață din ce în ce mai mare.
Comerțul electronic românesc are un potențial major de dezvoltare și de creare de locuri de muncă, însă acest lucru nu poate fi realizat dacă mediul de afaceri local rămâne dezavantajat în fața celor care nu respectă regulile, iar autoritățile asistă pasiv la scenetă.