Adaosul comercial, la vedere. Concordia: Proiectul ANPC încalcă legislaţia şi principiile în materie de concurenţă

Redacția Digi Economic Data publicării: Data actualizării:
produse raft
sursa: Inquam Photos / Octav Ganea

Iniţiativa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat în raport cu preţul de achiziţie este o măsură contrară acţiunilor pe care Comisia Europeană intenţionează să le întreprindă pentru a crea condiţii de concurenţă echitabile între comercianţii UE şi cei non-UE, susţin reprezentanţii mediului de afaceri.

Potrivit unui comunicat al Confederaţiei Patronale Concordia, proiectul de Ordin al preşedintelui ANPC privind informarea consumatorilor de către operatorii economici cu privire la adaosul comercial aplicat produselor comercializate în raport cu preţul de achiziţie, publicat în consultare publică la data de 18 martie 2025, ar urma să instituie obligaţii în sarcina operatorilor economici de a afişa adaosul comercial practicat pentru fiecare produs comercializat, în raport cu preţul de achiziţie, precum şi preţul de import, respectiv preţul primului distribuitor.

„Modificarea propusă încalcă principiul pieţei libere şi al secretului comercial. Legislaţia actuală, atât la nivel european, cât şi naţional, menţine un echilibru între informarea consumatorului şi protejarea concurenţei.

Concret, măsura preconizată ar conduce la încălcarea art. 8 din Legea concurenţei nr. 21/1996 (Legea concurenţei), prin care sunt interzise orice acţiuni sau inacţiuni ale autorităţilor şi instituţiilor administrative care restrâng, împiedică sau denaturează concurenţa, prin limitarea libertăţii comerţului sau autonomiei întreprinderilor, respectiv stabilirea de condiţii discriminatorii pentru activitatea întreprinderilor. În cazul de faţă, interferează cu formarea preţurilor şi strategiile comerciale ale operatorilor economici şi poate astfel să conducă la denaturarea concurenţei prin transparentizarea excesivă a unor informaţii sensibile comercial.

Credem că măsura preconizată ar reprezenta un comportament intruziv nedorit al statului faţă de mediul de afaceri, ar crea un climat investiţional ostil în anumite sectoare ale economiei într-un context geopolitic oricum complicat, şi, ca atare, reiterăm solicitarea noastră de a respinge în integralitate proiectul”, precizează reprezentanții mediului de afaceri.

Impactul asupra consumatorilor

Contrar argumentelor invocate de către ANPC, măsura preconizată nu va asigura o mai bună informare a consumatorilor sau respectarea drepturilor acestora.

Afișarea la raft a prețurilor de achiziție, de import sau al prețului primului distribuitor de pe lanț și a adaosului comercial, va genera în mod evident confuzie la nivelul consumatorilor, cunoașterea acestor detalii comerciale neaducând în concret niciun avantaj real, documentat, pentru aceștia din urmă. De asemenea, calitatea produselor oferite riscă să scadă, comercianții putând fi determinați să aleagă pentru portofoliul lor produse cu adaos mic, în defavoarea celor cu calitate ridicată.

Proiectul depăşeşte sfera de atribuţii a ANPC şi, în plus, nu reprezintă un instrument necesar pentru a proteja drepturile şi interesele legitime ale consumatorului, ci dimpotrivă, va conduce la efecte restrictive asupra concurenţei, în detrimentul consumatorilor, mai crede Concordia.

Semnatarii documentului de poziţie sunt:

  • AmCham,
  • Romanian Business Leaders,
  • CCIFER,
  • AHK,
  • Consiliul Investitorilor Străini,
  • British-Romanian Chamber of Commerce,
  • Netherlands - Romanian Chamber of Commerce,
  • Camera de Comerţ Italiană pentru România,
  • Belgian Luxemburg Romanian Moldovan Chamber of Commerce.

Proiectul ANPC

Direcția Generală Control și Supraveghere Piață din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a publicat recent, în transparență decizională, un proiect prin care prețul de la raft trebuie să indice și adaosul comercial practicat de comercianți. 

Astfel, în cazul unei vânzări directe, operatorii economici sunt obligați să informeze consumatorii, prin inscripționarea pe produs sau în imediata vecinătate unde produsul este expus a adaosului comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, „în același câmp vizual în care este afișat prețul și utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului”.

În cazul unei vânzări online, firmele sunt obligate să afișeze, în același câmp vizual în care este expus prețul produsului, adaosul comercial aplicat produsului în raport cu prețul de achiziție, utilizând aceleași caractere de font, culoare, mărime și alte caracteristici ca cele utilizate la evidențierea prețului produsului. 

Produsele provenite din țări terțe: în situația în care se transferă produsele către alți intermediari/distribuitori, în vederea principiului transparenței, aceștia trebuie să comunice prețul de import. De asemenea, pentru produsele provenite din piața unică, în vederea principiului transparenței, intermediari/distribuitori vor comunica prețul primului distribuitor.

Costuri mai mari?

Feliciu Paraschiv, reprezentant al comercianților mici și mijlocii, crede că implementarea acestei măsuri ar impune o modificare semnificativă a sistemelor de etichetare și afișare a prețurilor și, automat, creșteri de prețuri.

„Asta probabil va duce la creșteri de costuri și implicit la creșteri de prețuri. Adaosul comercial este un element esențial al strategiei fiecărui retailer. Obligația de a-l dezvălui ar putea afecta concurența. Cred că o să apară o presiune asupra unor retaileri și în special al celor mici, care datorită faptului că nu au putere mare de negociere, fiind mai mici, vor fi nevoiți să practice niște adaosuri mai mari, și atunci vor fi dezavantajați față de retailerii foarte mari care vor avea adaosuri mai mici”, a explicat acesta, potrivit digi24. 

În schimb, președintele ANPC, Cristian Popescu Piedone, spune că „nu există o creștere de prețuri în viziunea noastră prin acest ordin, ci reducerea prețurilor, reducerea intermediarilor, intermediari la intermediari care vând în marile lanțuri, iau de la producători, trec prin 2-3 firme și poate să ia direct retailerul respectiv sau o firmă specializată”. 

„A pune o etichetă în plus nu înseamnă o creștere de preț nici măcar semnificativă raportat la informarea pe care trebuie să o aibă direct consumatorul, să știe ce cumpără”, a mai precizat Piedone.