Rețeaua de căi ferate din Uniunea Europeană se extinde. Cum arată situația raportat pe statele membre

Căile ferate de mare viteză s-au extins semnificativ în ultimul deceniu, în reţeaua feroviară din Uniunea Europeană, înregistrând în perioada 2013- 2023 o creştere cu 2.744 km (47,2%), la 8.556 km, conform datelor publicate joi de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).
În 2023, Spania a fost lider, cu 3.190 km de căi ferate de mare viteză, un avans de 66% de la 1.919 km în 2013, urmată de Franţa, cu 2.748 km (o creştere de 35% de la 2.036 km), Germania, cu 1.163 km (o expansiune de 32%, de la 881 km) şi Italia, cu 1.097 km (plus 63%, de la 675 km).
Celelalte state membre UE care au căi ferate de mare viteză sunt:
- Belgia: 211 km,
- Ţările de Jos: 90 km,
- Danemarca: 57 km.
Căile ferate de mare viteză sunt destinate trenurilor care circulă cu o viteză de 250 km/oră sau mai mult şi deseori se întind peste graniţele naţionale, facilitând călătoria rapidă în UE. Anul trecut, reţeaua feroviară din Uniunea Europeană avea 200.947 km de căi ferate, cea mai ridicată densitate fiind în şi în jurul marilor centre urbane.
Cea mai mare densitate de reţea feroviară:
- Cehia, cu 123,2 metri de căi ferate per kilometru pătrat
- Belgia (119,2 m/km pătrat),
- Germania (109,5 m/km pătrat),
- Luxemburg (104,8 m/km pătrat).
Cea mai scăzută densitate de reţea feroviară:
- Irlanda (29,8 m/km pătrat)
- Letonia (28,9 m/km pătrat)
- Portugalia (27,8 m/km pătrat)
- Estonia (27,2 m/km pătrat)
- Suedia (26,8 m/km pătrat)
- Finlanda (19,4 m/km pătrat)
- Grecia (14 m/km pătrat)
Prin comparație, România avea anul trecut o densitate de 45,3 m/km pătrat.