DECLINUL CFR. Companii feroviare de stat sau investitori privați?

Data publicării:
16012013 20m 20feroviar 20stat 20privat-44081

CFR Călători, CFR Marfă și CFR Infrastructură au fost înființate în forma lor actuală în 1998, prin reorganizarea fostei companii Căile Ferate Române.

CFR Infrastructură administrează peste 95% din rețeaua de cale ferată din România. CFR Călători transportă peste 50 de milioane de pasageri anual, iar CFR Marfă deține peste jumătate din piața transportului feroviar de profil.

Pierderi de sute de milioane de lei

Cu toate că practic nu au avut concurență ani la rând, Căile Ferate nu au reușit să scape de pierderi și să profite de situația favorabilă. De-a lungul timpului, companiile feroviare de stat au avut mai mult „performanțe” negative. Unele dintre acestea chiar greu de egalat, cum ar fi pierderea de 500 de milioane de lei înregistrată la CFR în 2003.

În privința transportului de călători, compania națională vinde 53 de milioane de bilete pe an, iar cele trei companii private abia se apropie, împreună, de 10 milioane de călători. Asta înseamnă o cotă de piață de 85% pentru CFR Călători față de numai 15%, pentru companiile private.

Cu toate acestea, CFR Călători a avut în 2011 un profit de numai 1,5 milioane de lei. În același timp, companiile private RegioTrans Transferoviar Călători și ServTrans au avut un profit cumulat de aproape 11 milioane de lei.

Privații vor să se extindă peste graniță

Și CFR Marfă este o societate cu probleme. A raportat o pierdere de 93 de milioane de lei acum doi ani, în timp ce operatorii privați Grup Feroviar Român, Transferoviar și UniferTrans au avut un profit de 38 de milioane de lei. Asta, chiar dacă CFR Marfă are o cotă de piață de peste 60%, iar cele trei companii private dețin numai 40% din piață.

Mai mult, Grupul Feroviar Român se bate într-o licitație publică cu alți șase investitori interesaţi de preluarea diviziei de marfă a companiei feroviare de stat din Bulgaria.

Încă de la apariția lor, cele trei companii feroviare de stat au suferit din cauza administrării păguboase, cu suspiciuni de corupție. De vină este și politizarea companiilor, susțin nu doar liderii de sindicat, ci și specialiștii din domeniul feroviar.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Detalii cumplite! Ce a făcut-o pe ursoaică să renunţe la atacul din Predeal. Cum l-a sfâşiat pe şeful...
Digi FM
Gabi Bădălău, pensie alimentară mărită de instanță pentru copiii pe care-i are cu Claudia Pătrășcanu. Plătea...
Pro FM
Imagini cu Sabina Carpenter în România, la 13 ani, înainte să fie superstar. Prietenie cu o solistă de la noi...
Film Now
Pierce Brosnan, grijuliu și protector, alături de frumoasa sa nepoată, Isabella. Tânăra de 26 de ani este...
Adevarul
Româncă stabilită în Canada: „Costul traiului zilnic s-a dublat comparativ cu acum cinci ani”
Newsweek
Pensie mai mare cu 200 lei pentru o categorie de pensionari. Casa de Pensii anunță norocoșii
Digi FM
Gheorghe Gheorghiu parcă a întinerit după ce s-a căsătorit și a slăbit 25 de kilograme. În ianuarie a...
Digi World
De ce a fost numită 1 aprilie Ziua păcălelilor. Cum a fost aleasă data în care se fac cele mai multe glume și...
Digi Animal World
Momentul când o cățelușă imploră ajutor după ce puiul ei a fost lovit de o mașină: „A fost prima dată când...
Film Now
Pedro Pascal, pus la zid după ce a ridicat-o în slăvi pe Rachel Zegler, după eșecul filmului „Albă ca...
UTV
Mihai Bendeac îl taxează pe Dan Negru pentru criticile aduse piesei „Proorocul Ilie”. „Domnu' Dănuț probabil...