România are doar 550 de kilometri de autostrăzi, ultimul loc în UE

Data publicării:
autostrada soarelui-73246

CNADNR dă 37.000 de euro ca să afle părerea românilor despre autostrăzi. Practic, compania intenţionează să afle cât de mulţumiţi sunt şoferii de infrastructura rutieră. Totodată, instituţia intenţioneză să îşi construiască şi o imagine mai bună.

Asta în condiţiile în care România are doar 550 de kilometri de autostradă, iar multe şosele de mare viteză încep în câmp şi se termină tot în câmp. Dintre aceștia, 400 au fost construiți după Revoluție.

Înainte de 1989 s-a constuit șoseaua de mare viteză București-Pitești, la care s-au adăugat 18 kilometri din Autostrada Soarelui.

După 1987, când a fost inaugurat tronsonul Fetești-Cernavodă, a fost nevoie de 25 de ani pentru ca autostrada care leagă Capitala de litoral să fie finalizată.

Anul trecut a fost gata și o parte din Autostrada Bucureşti-Ploieşti. În prezent, se mai lucrează la primii şase kilometri care aduc această autostradă lângă şoseaua Petricani, din Capitală. Acest lucru nu se va întâmpla, însă, mai devreme de aprilie 2015.

CNADNR angajează consultanţi ca să-i îmbunătăţească imaginea. Contractul este de 37.000 de euro

Marea problemă a României în ceea ce priveşte autostrăzile nu se rezumă doar la durata mare de realizare a lucrărilor. Se adaugă și calitatea slabă a acestora. Un exemplu este tronsonul Arad-Timișoara, care a intrat în reparații la doar un an și trei luni de la inaugurare. Tot la capitolul autostrăzi trebuie amintiți cei 52 de kilometri construiți de americani între Gilău și Câmpia Turzii.

Firma Bechtel ar fi trebuit să finalizeze, până acum, 415 kilometri de șosea de mare viteză.

Ultimul loc în UE în dezvoltarea de autostrăzi

România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte nivelul de dezvoltare a infrastructurii autostrăzilor. Ba mai mult, deţine cea mai mică reţea de autostrăzi pe cap de locuitor comparativ cu situaţia înregistrată în ţările vecine, asta în condițiile în care are o suprafață de peste 238.000 de kmp și o populație de peste 20,1 milioane de locuitori.

În Ungaria există o rețea de autostrăzi de peste 1.300 de kilometri, deși este de aproape două ori și jumătate mai mică decât România.

Citiţi şi

Autostrada spre vest mai aşteaptă. Statul poate pierde sute de milioane de euro din fonduri europene

BANII TĂI, RISIPA STATULUI. Cazul autostrăzilor

Autostrăzi pe hârtie. Planurile CNADNR rămân în stadiul de proiect

Dan Şova: Contractul cu Bechtel a fost reziliat miercuri seară. Statul român mai are de achitat 37,2 milioane de euro

Autostrăzile României noului mileniu: 13 ani, opt miniştri, 421 de kilometri finalizaţi, încă 100 în aşteptare

Și Bulgaria stă mai bine la capitolul autostrăzi, cu o rețea de peste 560 de kilometri, la o suprafață de două ori mai mică decât teritoriul României și o populație de trei ori mai mică.

Croația stă mult mai bine la capitolul infrastructură. Autostrăzile însumează peste 1.300 de kilometri, deși are o suprafață de 53.000 de kmp și o populație de 4,2 milioane de locuitori.

În Polonia, rețeaua de autostrăzi este de 1.400 de kilometri, dar și suprafața este mult mai mare ca a României, 313.000 de kmp.

Bani aruncați pe autostrăzi nefinalizate

Nu numai că sunt puţine, dar sunt şi cele mai scumpe din Europa. Un exemplu este Autostrada Transilvania. Din cei 415 kilometri de drum rapid au fost construiţi doar 52. Preţul este unul record, de 1,2 miliarde de euro. La asta se adaudă o listă lungă de contracte reziliate şi zeci de anexe care nu au făcut altceva decât să scumpească lucrările.

După șase contracte adiționale, Autostrada Deva-Orăștie a ajuns să coste cu 14% mai mult. La fel se întâmplă și în cazul Autostrăzii București-Ploiești unde se înregistrează o creștere record de preț, de la 249 de milioane de euro, cât era inițial, autostrada a ajuns să coste 421 de milioane de euro, după 10 contracte adiționale încheiate. 

Și pentru cei doar 35 de kilometri de executat din centura Clujului, statul român trebuie să achite cu 100 de milioane de euro mai mult. Asta în condițiile în care contractul era de 50 de milioane de euro.

De asemenea, compania Bechtel cere statului român 32 de milioane de euro pentru rezilierea contractului de executare a Autostrăzii Transilvania. Autoritățile au achitat deja jumătate din preț pentru doar 52 de kilometri de drum executați.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri