Timbrul de mediu a fost adoptat şi va intra în vigoare din 15 martie. Cum va fi calculat

Data publicării:
19 2002malinataxa-50394

„Timbrul de mediu este un instrument necesar pentru înnoirea parcului auto din România, concomitent cu reducerea gazelor cu efect de seră, angajament asumat de țara noastră față de UE. Nu mai este dominantă capacitatea cilindrică.Noul proiect acordă un ecotichet, pentru mașinile electrice, de 2.500 euro”, a mai declarat Rovana Plumb.

Guvernul a anunţat recent că a definitivat forma noii taxe auto, aplicată sub forma timbrului de mediu, cu o formulă de calcul diferită, care conduce la o creştere în medie de circa 10% a sumei de plată pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 şi o scădere cuprinsă între 60% şi 90% pentru maşinile Euro 2, Euro 1 şi non-euro.

Conform noii formule de calcul, suma de plată va scădea cu 60% pentru Euro 2, cu 80% pentru Euro 1 şi cu 90% pentru non-euro.

Cuantumul taxei pentru maşinile non-euro, Euro 1 şi Euro 2, cu tehnologii mai învechite, va fi totuşi mai mic decât cel actual, mergându-se pe ideea că aceste maşini au o durată scurtă de funcţionare şi, deci, vor polua pentru un interval mai mic.

Taxa va rămâne la aceleaşi cote pentru maşini Euro 5, în timp ce pentru Euro 6, maşini hibride şi electrice, nu va fi plătit nimic.

Taxa va fi însă calculată diferit pentru maşinile cu motoare pe benzină şi pentru cele cu motoare diesel, conform ultimelor declaraţii ale ministrului Mediului.

Timbrul de mediu va fi calculat în principal în funcţie de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru faţă de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a maşinii sau documentele de omologare.

Exemple de calcul a timbrului de mediu

Spre exemplu, la un Golf 4 din 2002, motor 1,4, taxa actuală este de 189 de euro. Conform noului timbru, va fi de 339 euro. Adică o creştere de aproape 80%.

În cazul unui automobil Volkswagen Polo, cu motorizare de 1,5, diesel, Euro 3, fabricat în 2001, timbrul de mediu va fi de 576 euro, iar pentru acelaşi automobil, fabricat în 2000, cu aceeaşi motorizare şi nivel de poluare, dar pe benzină, timbrul va fi de 425 euro.

Efectele noului timbru de mediu

Cum clientul român este sensibil la preț, vânzările de maşini cu motorizări diesel ar putea avea de suferit în perioada următoare.

„Per total va exista o încurajare şi se va vedea în vânzări pentru motoarele pe benzină”, spune analistul auto Dan Vardie.

Schimbarea este cu atât mai importantă cu cât, în ultimii ani, a crescut achiziţia maşinilor pe motorină. Plus că, spun specialiştii, românii vor cumpăra pe viitor maşini cu motorizări mai mici.

Noua taxa a stârnit însă un val de nemulţumiri atât din partea producătorilor de autovehicule, cât şi din partea vânzatorilor de maşini second hand, care spun ca noua taxa serveşte, în final, interesele importatorilor.

„Nemaiavând în viitor, prin programul Rabla, maşini pe care să le ducă la casat şi să introducă acele cupoane de casare, nemaiavând aceste maşini, sigur că acest segment de maşini foarte uzate trebuie reîmprospătat”, consideră Florin Pîrvu, vicepreşedintele Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

Programul Rabla a fost, de altfel, singura măsura care a ţinut în viaţa piaţa auto din România.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri