Un nou termen pentru autostrada Sibiu-Piteşti

Data publicării:
autostrada
0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

Studiul de fezabilitate trebuie să fie gata până la sfârșitul acestui an, spune șeful Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), Cătălin Homor. După studiul de fezabilitate urmează faza de proiectare, de care, în premieră, se vor ocupa angajații CNADNR.

Potrivit lui Cătălin Homor, CNADNR are patru angajați care pot face acest lucru, urmând ca numărul departamentului de proiectare să ajungă la 15-20.

Realizarea lucrărilor de proiectare de către companie sau de către firme de profil angajate de companie este o noutate pentru CNADNR. În prezent, proiectele sunt făcute chiar de către firmele care construiesc autostrada. Este ceea ce în literatura de specialitate se numește FIDIC galben. Dezavantajul acestui sistem este acela că ofertele din licitație pot conține erori de proiectare, artificii la care constructorii recurg pentru a își micșora costurilor și a își mări profiturile. Spre exemplu, în cazul autostrăzii Sibiu Orăștie unii constructori au ales un anumit traseu pentru autostradă și anumite soluții tehnice care s-au dovedit ulterior greșite. Odată începute lucrările s-a dovedit că traseul respectiv trebuia mutat și că erau necesare lucrări suplimentare ce scumpeau contractul. Compania a refuzat majorările de costuri, a insistat să fie menținute soluțiile tehnice cuprinse în oferte, iar lucrările s-au blocat.

Modificările intenționate acum, respectiv selecția constructorului pe baza unui proiect unic făcut nu de constructori, ci de proiectanți selectați de CNADNR, respectiv procedura numită ”FIDIC roșu”, va permite licitarea unor soluții tehnice identice. Proiectul trebuie să fie însă unul foarte bine făcut astfel încât constructorii să nu se lovească de greșeli de proiectare și să se îndrepte cu pretenții financiare împotriva statului.

În ultimele luni însă Ministerul Transporturilor s-a lansat într-o avalanșă de termene anunțate public privitoare la deschiderea autostrăzii Sibiu-Pitești pentru trafic. În urmă cu zece zile, prezent într-o emisiune Digi24, Cătălin Drulă, consilier al premierului Cioloș pe probleme de infrastructură, avansa 2023 termen de finalizare a autostrăzii, aceasta însă dacă lucrurile vor merge bine. ”În scenariul cel mai optimist ar putea începe pe capete în 2017 - 2018 şi pe întregul traseu în 2019. Nu e posibil să fie finalizată în 2020, mai degrabă în 2023 dacă toate merg bine”, spunea el.

Tot atunci, un document publicat pe pagina de internet a Ministerului Fondurilor Europene arăta că primele contracte pentru autostrada Sibiu-Piteşti ar putea fi semnate în primul trimestru al anului 2018.

Cât privește Ministerul Transporturilor, oficiali ai acestuia preconizau de curând că lucrările de construcţie s-ar putea întinde pe 4 ani. Ceea ce ar însemna că autostrada Sibiu-Piteşti ar putea fi deschisă circulaţiei abia în 2022. Iar în documentul Ministerul Fondurilor Europene data la care va fi terminată implementarea proiectului era ultimul trimestru din 2023.

Cât privește termenul avansat marți de către Cătălin Homor, anume 2021, acesta nu este în niciun caz unul realist, consideră șeful unei importante firme de proiectare de drumuri. ”Sunt necesari 30 de oameni care să muncească doi ani și jumătate. Ai nevoie de ingineri specialiști în tuneluri, în poduri, în structură rutieră, geotehnicieni, etc. De unde vor fi aceștia luați și ce va face CNADNR cu ei după ce va termina proiectul. Vor fi dați afară?”, întreabă retoric specialistul indicat. Potrivit lui în 2020 ar putea fi gata doar proiectarea autostrăzii dacă această activitate va fi începută anul viitor.

De regulă, activitățile de proiectare a autostrăzilor sunt făcute de firme de profil, ce dețin sute de specialiști în proiectare, nu de către CNADNR. Chiar și atunci când sarcina proiectării revine constructorilor, mai departe aceștia o subcontractează la firmele de profil.

Până să fie selectat constructorul care să depună ofertă pe baza proiectului făcut de către CNADNR, mai trebuie parcursă faza de licitație care durează de regulă câteva luni-un an, în absența contestațiilor. Apoi trebuie efectuată proiectarea detaliilor de execuție, făcute exproprierile, mutate rețele de utilități, pași care vor împinge termenul de deschidere a autostrăzii.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Cum poţi afla dacă ai moştenit acţiuni primite de părinţi sau bunici în Cuponiada din anii ’90. Cum se obţine...
Digi FM
Un român care lucrează în Elveția, viral pe TikTok, după ce a dezvăluit câți bani câștigă în fiecare lună...
Pro FM
Roxana Nemeș a avut mult de tras până să fie gravidă. A făcut patru fertilizări in vitro: "M-am aruncat în...
Film Now
Clint Eastwood, declarații despre interviul care a făcut înconjurul lumii: „E în întregime fals!”
Adevarul
Operațiune ca în filme: Falși polițiști au „percheziționat” un apartament din Brașov și au plecat cu...
Newsweek
Pensionarii cu pensie peste 4.000 lei trebuie să plătească asigurări de sănătate. „Așa e corect”
Digi FM
Dan Tanasă de la AUR, sancționat de internauți, după un comentariu la pozele Andreei Bălan: "De asta te-a...
Digi World
Mărturisirile emoționante ale unei femei care susține că a fost în moarte clinică timp de 24 de minute...
Digi Animal World
Reacția unui taur când este urmărit de doi jaguari. Animalul nu s-a lăsat deloc intimidat de feline
Film Now
Halle Berry, după ce a fost criticată pentru că s-a filmat în pat, alături de iubitul ei, de Ziua Mamei...
UTV
Roxana Nemeș este însărcinată cu gemeni, după 5 ani de luptă și patru fertilizări in vitro: „M-am aruncat în...