Finanțarea partidelor. Reacția ONG-urilor la amendamentele lui Florin Iordache
Data actualizării: Data publicării:
Mai multe organizații nonguvernamentale le cer deputaților să respingă amendamentele depuse de fostul ministru al Justiției, Florin Iordache, la legea finanțării campaniilor electorale. Aceste amendamente elimină confiscarea sumelor obţinute şi utilizate ilegal de partide.
Foto: Inquam Photos
Campania Politică fără Bariere, Centrul pentru Inovare Publică și Centrul pentru Studiul Democrației avertizează că „partidele pot să depășească plafoanele și să angajeze cheltuieli în afara legii, fără a se teme de sancțiune”.
„Amendamentele ar anula în mod practic rolul unei legi a finanțării partidelor politice și a campaniilor electorale, întrucât ar elimina sancționarea competitorilor electorali pentru nerespectarea legislației. Se elimina practic cea mai importantă sancțiune, și anume confiscarea sumelor nelegal obținute de către partide și candidați fără respectarea legislației. Aceasta era acțiunea disuasivă principală, și anume pierderea banilor. Singurele sancțiuni rămân cele cu amenda. Amenda în sine nu este o acțiune destul de descurajantă în acest domeniu, pentru că sumele obținute de către partide sunt mult mai mari decât valoarea amenzii”, arată ONG-urile.
„Considerăm că modificările propuse afectează grav corectitudinea proceselor electorale și sunt contrare obiectivelor asumate în cadrul rundelor de monitorizare GRECO. În plus, amendamentele au fost introduse într-un proiect de lege cu alt subiect, deja votat de Senat”, se mai arată în scrisoarea ONG-urilor.
Deputatul PSD Florin Iordache, vicepreședinte al Camerei Deputațior, a depus o serie de amendamente la un proiect de lege de modificare a Legii finanţării partidelor politice prin care se abrogă prevederea potrivit căreia contribuţiile care depăşesc plafoanele legale pentru campaniile electorale sunt confiscate şi cea care impune contravenienţilor să verse la buget sumele care au făcut obiectul contravenţiilor la Legea finanţării partidelor.
La propunerea lui Florin Iordache, ar urma să fie abrogat din Legea 334/2006 privind finanţarea partidelor politice articolul care prevede că, în cazul nerespectării prevederilor din lege privind limita şi provenienţa contibuţiilor pentru campania electorală, indiferent că sunt venituri proprii, donaţii sau împrumuturi, se confiscă şi se fac venit la bugetul de stat.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 142 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.