BUSINESS CLUB. Guvernul, CFR Marfă și privatizările „hei-rup”-iste

Data publicării:
CFR Marfa-MFAX-5

Însă această privatizare a avut tot felul de schimbări ale regulilor, s-au ars etape, iar prin CFR Marfă se umblă de nu o să mai știe ce au cumpărat la final. Toate astea fac privatizarea să aibă tot felul de locuri întunecate, care ar fi putut fi evitate.

Consorțiul Transferoviar-Donau Finanz s-a retras cu doar cinci minute înainte de expirarea termenului. Potrivit unor informații, nu au primit scrisoarea de garanție bancară necesară și acesta a fost motivul.

Oficial, cei din consorțiu spun că nu au avut timp să facă o analiză a CFR Marfă pentru a veni cu o ofertă realistă.

O să fiu un pic răutăcios, pentru că m-am săturat de atâtea comentarii: pisica când nu ajunge la slănină zice că e vineri. Toți știam de la început condițiile. Toți am avut același timp la dispoziție. Eu mi-am permis să plătesc profesioniști, comisia să încerce să înțeleagă că asta e cea mai bună soluție, cu GFR, care nu are 8000 de vagoane, are 16700 de vagoane, 9000 de angajati și profit în toate societățile”, a declarat la Digi24 Gruia Stoica, preşedinte Grampet.

Transferoviar și Donau Finanz au anunțat că vor contesta în instanță procedura de privatizare. La fel fac și americanii de la Omnitrax scoși în urmă cu două săptămâni, iar motivul este același: timpul prea scurt.

Termenele au fost însă ciopârțite de Ministerul Transporturilor, chiar dacă exista termenul-limită iunie pentru privatizare. A început procedura abia la sfârșitul lunii aprilie cu o primă depunere de oferte. Au fost anulate, s-a stabilit o nouă dată, 8 mai, dar restul termenelor au rămas aceleași. Practic s-a scurtat perioada în care se puteau face analize.

Monopol privat?

Joi, 20 iunie, este ultimul termen. Va fi anunțat prețul oferit de Grupul Feroviar Român, care, teoretic, ar trebui sa fie de cel puțin 180 de milioane de euro, cât a anunțat statul ca vrea pentru CFR Marfă. Însă cu un singur competitor și cu obligația de privatizare din acordul cu FMI, guvernul are puțin loc de negociere. E drept, în fața Fondului, prin ultima scrisoare de intenție, Bucureștiul s-a angajat sa desemneze un câștigător pentru CFR Marfă, nu să semneze și un contract de privatizare.

Tot prin acordul cu FMI exista obligația de a privatiza Oltchim în toamnă, eșuată lamentabil. În 2011 trebuiau vândute acțiuni ale statului la Petrom, dar condițiile impuse de guvern în ofertă au dus la anularea întregii proceduri, de parca nu ar fi dorit sa vândă.

Dacă Grupul Feroviar Român va prelua CFR Marfă, atunci va acoperi 70% din piață. Deși ar mai exista jucători mici, se poate considera că se formează un monopol privat. Iar Consiliul Concurenței ar putea să aibă ceva de zis în această problemă.

Privatizări „hei-rup”-iste

Autorităţile vor să îngraşe porcul în ajun. După nenumărate amânări şi termene ratate în programul de privatizare, asumat de Guvern în faţa FMI, acum autorităţile vând companiile de stat pe bandă rulantă. Guvernul vrea să ia cel puţin 300 de milioane de lei din vânzarea a 11% din Nuclearelectrica. Aşteaptă la rând Complexul Energetic Oltenia, Romgaz şi Hidroelectrica.

Prima companie vizată este Nuclearelectrica. Vânzarea pe bursă a unui pachet de 11 la sută din acțiunile acesteia are loc însă cu o întârziere de câteva luni. Termenul-limită prevăzut în acordul cu FMI era luna mai.

S-a aprobat hotărârea de guvern privind modul în care se face privatizarea. După hotărârea de guvern trebuie să fie celelalte etapă, respectiv AGA, apoi prospectul, publicarea prospectului, a hotărârii, șamd, tot procesul care durează până în 10 iulie”, a precizat ministrul delegat pentru energie, Constantin Niță.

După Nuclearelectrica va urma listarea Complexului Energetic Oltenia, dar şi a companiilor Romgaz şi Hidroelectrica.

Aseară, comitetul creditorilor a aprobat planul de creditare al Hidroelectrica, deci, probabil, săptămâna viitoare Hidroelectrica revine pe piață și vreau, domnule ministru, să începem imediat procedura de listare la pachetul minoritar”, a cerut, miercuri, premierul Victor Ponta în ședința de guvern.

Primii care se bucură sunt investitorii de pe bursă acolo unde vor fi vândute pachete de acţiuni.

În momentul de față, piețele financiare sunt inundate de bani ieftini. Nu trebuie să aşteptăm prea mult, oricând pot apărea evenimente neprevăzute, de genul crizei din Cipru, criza țărilor din sud și atunci când avem un moment potrivit trebuie să profitam la maximum, or acum este o perioadă de relativă acalmie”, spune brokerul Adrian Simionescu.

Potrivit acordului cu Fondul Monetar Internaţional, guvernul trebuia ca până acum să privatizeze sau să vândă pe bursă participaţii la 11 companii de stat. Termenele au fost însă amânate după fiecare vizită a delegaţiei Fondului. Astfel, autoritațile au reuşit să vândă pachete de acţiuni la doar două societăţi - Transelectrica și Transgaz.

Potrivit ultimei scrisori de intenţie a Guvernului, până la sfârşitul acestui an vor mai fi scoase la vânzare pachete de acţiuni la TAROM, Electrica sau Complexul Energetic Hunedoara.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri