BNR a crescut rata dobânzii de politică monetară la 6,75%. Creditarea se scumpește

Banca Națională a României a majorat rata dobânzii de politică monetară la nivelul de 6,75%pe an, de la 6,25%. Decizia a fost luată în Consiliul de Administraţie al BNR. De asemenea, BNR a majorat rata dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,75% pe an, de la 7,25% pe an, şi a crescut rata dobânzii la facilitatea de depozit la 5,75%, de la 5,25% pe an. Măsura se aplică din 9 noiembrie.
Este a 8-a creștere a dobânzii de politică monetară decisă de BNR anul acesta.
Creșterea dobânzii de politică monetară este un mecanism prin care BNR încearcă să reducă rata inflației, care a urcat la 15,88% în luna septembrie a acestui an, conform datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică (INS). Practic, prin creșterea dobânzii de politică monetară, BNR scumpește banii (împrumuturile), descurajând creditarea.
Prima creștere a dobânzii de politică monetară pe anul acesta a avut loc pe 11 ianuarie, când dobânda a crescut de la 1,75% la 2%. Au urmat creșteri în ședințele BNR din februarie, la 2,5%, apoi în aprilie la 3%. Începând cu luna mai, banca centrală a început să majoreze dobânda de politică monetară cu 0,75%, creștere care s-a mai repetat în iulie și august.
La cea mai recentă ședință a Consiliului de Administrație BNR, în octombrie, dobânda de politică monetară a crescut la 6,25%. De asemenea, BNR a majorat atunci rata dobânzii pentru facilitatea de creditare (Lombard) la 7,25% pe an, de la 6,50% pe an, şi a crescut rata dobânzii la facilitatea de depozit la 5,25%, de la 4,50% pe an.
Următoarea ședință a CA al BNR dedicată politicii monetare va avea loc în data de 10 ianuarie 2023.
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.