Inflația a scăzut ușor în decembrie, dar prețurile au continuat să crească. Cele mai mari scumpiri: zahăr, energie electrică și gaze

Rata anuală a inflaţiei a scăzut la 16,4% în luna decembrie 2022, de la 16,8% în noiembrie, pe fondul scumpirii produselor alimentare cu 22,05%, mărfurilor nealimentare cu 14,95% şi a serviciilor cu 9,78%, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate vineri.
În luna decembrie, preţurile de consum au crescut cu 0,37% comparativ cu luna precedentă, în condiţiile în care mărfurile alimentare au fost mai scumpe cu 1,26%, serviciile cu 0,67%, în timp ce mărfurile nealimentare s-au ieftinit cu 0,32%.
Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (ianuarie 2022 - decembrie 2022) faţă de precedentele 12 luni (ianuarie 2021 - decembrie 2021) este 13,8%.
Indicele armonizat al preţurilor de consum (IAPC), indicator pentru determinarea inflaţiei la nivelul statelor membre ale UE, în luna decembrie 2022 comparativ cu luna noiembrie 2022 este 100,12%.
Rata anuală a inflaţiei în luna decembrie 2022 comparativ cu luna decembrie 2021 calculată pe baza indicelui armonizat al preţurilor de consum (IAPC) este 14,1%. Rata medie a modificării preţurilor de consum în ultimele 12 luni (ianuarie 2022 - decembrie 2022) faţă de precedentele 12 luni (ianuarie 2021 - decembrie 2021) determinată pe baza IAPC este 12%.
Banca Naţională a României (BNR) a majorat la 16,3% prognoza de inflaţie pentru finalul acestui an şi estimează o inflaţie de 11,2% pentru sfârşitul anului viitor, potrivit datelor prezentate în noiembrie de guvernatorul BNR, Mugur Isărescu.
Cele mai mari scumpiri: zahăr (62%), energie electrică (45) și gaze (39%)
Zahăr: 62,79%
Energie electrică: 45,14%
Energie electrică, gaze şi încălzire centrală: 39,66%
Ulei: 37,46%
Gaze: 35,73%
Ouă: 35,51%
Cartofi: 35,43%
Făină: 33%
Brânză: 31,59%
Lapte şi produse lactate: 30,67%
Pâine: 25,83%
Legume și conserve de legume: 22.24%
Apă, canal, salubritate: 21,05%
Cafea: 21,02%
Chirie: 7,36%
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.