Putin vrea avioane rusești, după ce statul a trebuit să bage bani în sectorul aviatic din cauza sancțiunilor Occidentului

Data publicării:
avioane pe pistă în rusia
Importanța unei industrii aeriene de încredere este crucială pentru Rusia. Imagine cu caracter ilustrativ. Sursa foto: Profimedia Images

Rusia, dependentă de aeronavele de fabricație străină, a trebuit să-și susțină sectorul aviatic pe linia de plutire băgând mâna adânc în fondurile de rezervă naționale. Statul a acordat aviației peste 1 trilion de ruble (12 miliarde de dolari) subvenții și împrumuturi, de când sancțiunile Occidentului, după invazia în Ucraina, au întrerupt livrările de piese cheie și au oprit serviciile de întreținere, arată o analiză Reuters.

Dependentă de aeronavele de fabricație străină, Rusia se confruntă cu sarcina descurajantă de a-și dezvolta singură industria aviației cu piese din surse naționale, în timp ce cumpără avioane de la locatorii străini pentru a evita confiscarea mai multor flote.

Airbus și Boeing nu mai asigură suport pentru companiile aeriene rusești din martie 2022

Producătorii de avioane occidentali Airbus și Boeing au oprit furnizarea de servicii și piese de schimb în martie 2022 și au renunțat la suportul regulat de întreținere pentru transportatorul Aeroflot și alte companii aeriene ruse.

De atunci, Rusia a cheltuit 1,09 trilioane de ruble (12,07 miliarde de dolari) pentru a sprijini industria aviației civile, inclusiv producția de avioane și asistența financiară pentru companiile aeriene, arată calculele Reuters, pe baza datelor de la Ministerul Finanțelor și Camera de Conturi, care supraveghează execuția bugetului.

Cheltuielile sunt aproape de două ori mai mari decât 547 de miliarde de ruble în plăți efectuate în 2020-2021, când pandemia de COVID-19 a provocat o reducere drastică a călătoriilor aeriene și evidențiază amploarea efortului Kremlinului de a controla o industrie crucială.

„Flota noastră de avioane este foarte supraîncărcată... cu avioane de fabricație străină”, a declarat președintele Vladimir Putin săptămâna trecută. „Plănuim să producem peste 1.000 de avioane până în 2030, propriile noastre avioane. Este nevoie de muncă”.

Din 991 de avioane ale companiilor aeriene rusești, 405 sunt produse în Rusia

Potrivit furnizorului elvețian de informații privind aviația „ch-aviation”, companiile aeriene ruse operează în prezent 991 de avioane, dintre care 405 produse în Rusia.

Dar doar 133 sunt SuperJet-uri fabricate de producătorul de stat United Aircraft Corporation. Alte avioane produse în Rusia - Tupolev, Yakovlev și Ilyushin - sunt rareori folosite pentru zboruri comerciale.

Sprijinul pentru producția de avioane, o industrie cheie, va fi menținut pentru anii următori, a declarat ministerul industriei și comerțului ca răspuns la constatările Reuters.

„Accentul principal se pune pe sprijinirea vânzărilor, extinderea capacității de producție și crearea unui sistem de servicii post-vânzare”, a spus ministerul.

Importanța unei industrii aeriene de încredere este crucială pentru Rusia, atât pentru transportul de oameni și de mărfuri pe teritoriul său enorm, cât și pentru a consolida narațiunea Moscovei conform căreia sancțiunile au avut un impact minim.

Având în vedere că alegătorii se îndreaptă către urne în trei luni, prăbușirea unei companii aeriene ar putea exercita presiuni electorale și reputaționale asupra lui Putin, care candidează din nou la președinție, notează Reuters.

Fiind o putere cheie a aviației încă din vremea sovietică, capacitatea tehnică a Rusiei nu este pusă la îndoială.

110 miliarde de ruble în 2022 pentru compensarea companiilor aeriene

Analiștii din aviația occidentală spun că investițiile vor menține în cel mai bun caz flota în zbor, dar se îndoiesc că aeronavele sale vor reveni pe piețele occidentale în curând, chiar dacă conflictul din Ucraina se încheie. Asta din cauza costurilor și birocrației implicate în reconstruirea unei flote cu un dosar de siguranță curat și urmăribil și piese aprobate.

Rusia a băgat mâna adânc în fondurile de rezervă, arată datele, cheltuind 110 miliarde de ruble în 2022 pentru compensarea companiilor aeriene după pierderile cauzate de o creștere bruscă a costurilor combustibilului pentru avioane.

Anul acesta, Fondul Național pentru Bunăstare al Rusiei (NWF) a jucat un rol de finanțare mai important, Moscova atrăgând aproape 400 de miliarde de ruble pentru cheltuielile cu aviația până acum în 2023.

Amploarea cheltuielilor în 2022-2023 este echivalentă cu puțin sub 1% din produsul intern brut (PIB) proiectat pentru 2023. Rusia a cheltuit încă 2,3 trilioane de ruble în 2022-2023 pentru dezvoltarea transportului în afara sectorului aviației.

Traficul intern de pasageri aerian al țării a început să revină la sfârșitul anului 2022, deoarece companiile aeriene au găsit modalități de a importa piese de schimb printr-o schemă de import gri introdusă de guvern.

Numărul de pasageri începe să crească

Companiile aeriene ruse și-au menținut flota de avioane occidentale în aer, parțial prin importul de piese de schimb prin țări terțe, fără acordul producătorilor, în principal Airbus și Boeing.

Numărul de pasageri începe să crească, dar încă rămâne în decalaj față de nivelul de dinainte de COVID. Între timp, pierderea pieselor străine și a expertizei în întreținere a stârnit îngrijorări cu privire la siguranța aeronavelor.

Unele companii aeriene au „dezbrăcat” avioanele pentru piese, au declarat pentru Reuters surse din industria aviației anul trecut.

Moscova a localizat în grabă înregistrarea flotei sale și a folosit fondurile NWF pentru a cumpăra aeronave de la străini, pentru a evita riscul confiscării lor atunci când zboară în străinătate.

Ministrul Transporturilor, Vitali Savelyev, a declarat că 300 de miliarde de ruble ar putea fi folosite pentru cumpărarea de avioane de la locatorii străini în 2023.

Până acum, au fost cheltuite 190 de miliarde de ruble, arată datele, compania de asigurări de stat NSK deținând avioane în numele companiilor aeriene.

Un document guvernamental care stabilește planuri strategice de cheltuieli pentru aviație, văzut de Reuters în toamna anului trecut, spunea că Rusia va trebui să cheltuiască cel puțin 711 miliarde de ruble pentru „dobândirea independenței tehnologice față de furnizorii străini”.

Editor : M.I.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri