ROBOR la 3 luni a crescut la 2,18%. În noiembrie 2016, era 0,81%
Data actualizării: Data publicării:
Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care sunt calculate dobânzile la majoritatea creditelor în lei, a crescut vineri până la nivelul de 2,18%. Este cel mai mare nivel din octombrie 2014 până în prezent, potrivit datelor publicate vineri de Banca Naţională a României (BNR). Față de acum un an, ROBOR la 3 luni a crescut de peste 2,5 ori.
Sursă foto: Agerpres
Valoarea de vineri a indicelui reprezintă o continuare a creșterii, ROBOR la 3 luni fiind joi 2,09%, iar miercuri 2,06%.
ROBOR la 3 luni este indicatorul principal în funcţie de care se calculează dobânzile variabile la creditele în lei. Nivelul atins vineri - 2,18% - este cel mai mare din 28 octombrie 2014, când a atins pragul de 2,20%.
Indicatorul a crescut accelerat din data de 18 septembrie, când a atins nivelul de 1%. Pe 17 noiembrie 2016, ROBOR la 3 luni era 0,81%, ceea ce înseamnă că, pe parcursul ultimelor 12 luni, indicele a crescut de peste 2,5 ori.
Indicele ROBOR la 6 luni a crescut vineri la 2,29%, cel mai mare nivel din 5 noiembrie 2014, când a fost tot 2,29%.
ROBOR (Romanian Interbank Offer Rate) este rata medie a dobânzii pentru creditele în lei acordate pe piaţa interbancară, iar creşterea acestui indicator va duce la un avans al ratelor în cazul creditelor în lei.
Evoluţia dobânzilor pe piaţa monetară este de obicei corelată cu evoluţia randamentelor la titlurile de stat. Dobânzile interbancare au scăzut puternic anul trecut, iar ROBOR la 3 luni a înregistrat în septembrie şi în octombrie 2016 un nivel minim istoric de 0,68% pe an.
Dobânzile au reintrat pe o traiectorie ascendentă de la finalul lunii octombrie 2016, chiar dacă s-au oprit, o lungă perioadă, între 0,8% şi 0,9%, pentru ROBOR la 3 luni.
Pe 7 octombrie, președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, anunța că instituția ia în calcul declanşarea unei investigaţii în rândul băncilor, dacă descoperă indicii în ceea ce priveşte creşterea ROBOR din ultima perioadă.
„O perioadă lungă de timp, dobânzile au fost foarte scăzute. Dacă vom avea indicii privind înţelegeri între bănci, luăm în calcul o posibilă investigaţie”, a declarat pentru News.ro preşedintele Consiliului Concurenţei.
De asemenea, autoritatea derulează deja o anchetă în sistemul bancar, prin care vrea să vadă de ce în România sunt comisioane mai scumpe decât în alte ţări, investigaţie ce va finalizătă în iunie 2018.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 136 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.