Video CFR are nevoie de tot mai mulți bani pentru repararea căilor ferate. O propunere este introducerea unei taxe pentru folosirea gărilor

Data publicării:
Screenshot 2024-05-23 215432
Gara de Nord, București. Foto: captură video Digi24

CFR vrea să pună taxă pentru folosirea gărilor. În plus, pentru că statul nu dă suficienți bani pentru repararea căii ferate, șefii companiei care administrează infrastructura feroviară, cer să se ia în calcul închiderea liniilor unde trenurile nu pot circula în siguranță. Aceștia atrag atenția că, în fiecare an, sumele primite pentru întreținerea și reparea șinelor au fost infime față de nevoi. Digi24 a cerut un punct de vedere din partea conducerii Ministerului Transporturilor despre starea îngrijorătoare a căii ferate, dar până la această oră nu ne-a fost furnizat.

0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

Ghinioniștilor care s-au urcat aseară în tren, în Capitală, cu ideea că vor ajunge la Oradea dis de dimineață, li s-au lungit urechile stând în vagoane. Aproape 17 ore a durat călătoria, cu aproape trei ore și jumătate mai mult decât era planificat.

-„Am stat foarte mult în gara din Simeria. Se pare că a fost o furtună și a fost o cădere de curent, iar locomotiva nu s-a mai putut pune în mișcare timp de o oră și ceva”.

Întârzieri mari au avut și alte 3 trenuri.

Un raport al CFR Infrastructură atrage, însă, atenția că nu e nevoie de vreme extremă pentru a apărea probleme pe calea ferată. Este suficient faptul că după '90 încoace nu s-au alocat banii necesari pentru reparații și întreținere. Problemele, însă, au tot crescut, iar acum este nevoie de sume uriașe pentru repunerea pe picioare a căii ferate. De exemplu, anul acesta ar fi trebuit alocate în plus 4 miliarde de lei. Asta, deoarece avem peste 71% din linii restante la reparații capitale. În aceeași situație sunt și aproape 54% din tuneluri, 64% din terasamente și poduri, dar și 85% dintre instalații și macaze.

Efectul subfinanțării căii ferate este creșterea probabilității de apariție a unor defectări care pot afecta siguranța circulației trenurilor, spune un document al CFR Infrastructură, care numără peste 1.100 de puncte periculoase pe calea ferată.

Ca să nu se producă tragedii, avem sute de restricții de viteză, de care nu pare că vom scăpa curând.

Dacă nu vor merge mai multe fonduri către calea ferată, șefii CFR propun închiderea măcar temporară a liniilor pe care trenurile nu pot circula în siguranță. O idee, pe care unii dintre sindicaliști nu o resping.

Grigore Mare, președintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare Comercial Vagoane: „Trebuie să ne hotărâm și noi să vedem de câți kilometri de cale ferată mai avem nevoie, unde mai avem nevoie și acolo să investim puternic”.

În loc să închidă linii, România trebuie să facă fix pe dos: să investească masiv în repararea și modernizarea căii ferate pentru a crește viteza de circulație, astfel încât trenul să devină atractiv și pentru călători și pentru cei care transportă marfă, spun alții.

Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelelor Transportatorilor Feroviari din România: „Am mers în Italia de la Roma până la Napoli cu 300 de km la oră. Într-o oră și 10 minute s-a parcurs 350 km. Dacă și în România parcurgeam 350-400 de km în 2 ore”.

Pentru a repara ce s-a degradat în zeci de ani, fondurile europene nu sunt suficiente, spune raportul. Este nevoie și de alocări mari de la bugetul de stat, dar și ca veniturile proprii ale companiei să crească. O variantă luată în cacul este închirierea mai multor linii către operatori privați. O altă propunere vizează introducerea unei taxe pe utilizarea gărilor, care să fie plătită de companiile feroviare. Dacă va ajunge să fie introdusă, cel mai probabil ea se va reflecta în prețul biletelor de tren.

Editor : A.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Pensionarii care ar urma să piardă peste 400 de lei din pensii de la 1 ianuarie 2026. Creşterea anunţată...
Digi FM
Cine este tânărul de de 24 de ani care a murit după ce s-a prăbușit cu planorul. A fost şef de promoţie în...
Pro FM
Iubita lui Julio Iglesias Jr., răvășitoare într-o rochie mini, în vacanță în Paris. Fanii: „Ești superbă!”
Film Now
Bărbatul care i-a furat mințile lui Gwyneth Paltrow, în timp ce actrița avea o relație cu Brad Pitt: „Era...
Adevarul
Vaccinul anti-COVID produs de Pfizer poate crește riscul pierderii vederii, relevă un nou studiu
Newsweek
Familie de magistrați cu 50.000 lei/lună pensii speciale. Soțul are și 17.000 lei salariu de la stat
Digi FM
Unde ar putea fi înmormântat Felix Baumgartner. Familia cere discreție totală la ceremonie
Digi World
Care e temperatura ideală la care să-ți speli hainele. Ce setare trebuie să alegi ca să elimini microbii din...
Digi Animal World
„Cel mai rar urs” din lume, surprins de o cameră de supraveghere. Cum arată animalul care locuiește în...
Film Now
Denise Richards, în mijlocul unui scandal de proporții. Soțul ei o acuză de infidelitate: „Plănuia să-și...
UTV
Mihaela Rădulescu, devastată de moartea lui Felix Baumgartner: „Sunt pierdută fără el. A murit făcând ceea ce...