CFR Călători, reclamată la DNA după ce a vrut să cumpere prin achiziție directă 7 automotoare de la Electroputere Pașcani

Data publicării:
automotor electorputere pascani

Achiziţia de automotoare pe care CFR Călători intenţiona să o facă nu va merge mai departe, în acest caz fiind şi un dosar deschis la DNA, a declarat, luni seara, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode. Potrivit acestuia, este vorba despre şapte automotoare ce urmau să fie cumpărate prin achiziţie directă de la compania Electroputere Paşcani.

Compania Electroputere Pașcani aparține Grampet Group.

„Eu vă spun aşa: 126 de milioane de lei, bani pe care compania CFR Călători i-a primit din subvenţie, în loc să îşi plătească datoria către CFR Infrastructură, şi anume acea taxă de utilizare a infrastructurii, s-au gândit ei, în înţelepciunea lor, să achiziţioneze cele şapte automotoare. Eu cred că nu s-au gândit bine. (...) Achiziţia nu merge mai departe. Spun foarte clar că nu, pentru că acolo este şi un dosar deschis la DNA, unul dintre cei care au decis acolo s-a detonat, s-a dus şi s-a autodenunţat, înţeleg, aşa că lucrurile sunt destul de clare”, a afirmat ministrul, la Realitatea Plus, citat de Agerpres.

Lucian Bode a subliniat că obligaţia CFR Călători era să plătească datoria către CFR SA, nu să achiziţioneze trenuri dintr-o singură sursă. „Ei aveau obligaţia să îşi plătească datoria, nu să achiziţioneze direct şapte automotoare. Nu că n-ar fi nevoie. Eu, simplu, analizând logic această chestiune, când ai nişte bani primiţi din subvenţii tu îţi plăteşti datoria, nu faci achiziţii dintr-o singură sursă”, a adăugat el.

Şeful de la Transporturi a menţionat că a trimis Corpul de control la CFR Călători, acţiune care s-a soldat cu un raport ce a fost trimis la DNA. „Eu am trimis Corpul de control acolo. Am primit un raport. Raportul respectiv l-am trimis la DNA, pentru că lucrurile sunt destul de clare acolo. Este un alt model DN 15 Neamţ, adică alt model de achiziţie directă”, a susţinut Bode.

Întrebat de ce actualul director general interimar al companiei încă mai este în funcţie, ministrul a răspuns: „O să discutăm în curând. O să vedeţi câtă vreme mai este director acolo”. „De ce mai este director acolo? Pentru că eu vreau să numesc un manager în orice companie care să ducă compania înainte. Am identificat mai mulţi manageri, dar nu m-am grăbit să iau decizii aşa, de dragul de a lua decizii”, a explicat ministrul.

Războiul fratricid din CFR

Fostul director general al CFR SA Constantin Axinia declara, pe 8 octombrie, la un eveniment, că societatea pe care o conducea intenţiona să execute silit CFR Călători şi CFR Marfă dacă nu îşi vor achita datoriile provenite din neplata taxei de utilizare a infrastructurii (TUI), care se ridica la 180 de milioane de lei şi, respectiv, un miliard de lei.

„CFR Călători are o datorie de 180 de milioane de lei care creşte pe măsură ce trece timpul, iar CFR Marfă are o datorie de un miliard de lei. Am făcut notificări, mi-au plătit ceva din urmă, dar îi vor executa silit. Eu le-am înaintat câte un document în care le-am prezentat situaţia financiară a căii ferate române, că noi de la Infrastructură nu mai dorim să fim o bancă fără dobândă şi nu putem să subvenţionăm CFR Călători şi CFR Marfă, creându-ne un gol. Dacă ei au pierderi, i-am rugat să nu le transfere către Infrastructură”, a spus Axinia.

Potrivit lui Axinia, datoria CFR Călători reprezintă „o gaură imensă” în bugetul companiei, în condiţiile în care aceste datorii au fost folosite la construirea bugetului în special pe fonduri proprii.

La rândul său, directorul general al CFR Călători, Valentin Dorobanţu, prezent la eveniment, a negat că ar avea conturile blocate în urma neplăţii datoriei către CFR SA. În plus, le-a spus jurnaliştilor care i-au adresat întrebări referitor la acest subiect că dublează cifrele „ca de obicei”, iar datoria se ridică doar la 100 de milioane de lei. „Nu (nu are conturile blocate - n. r.), nu înţeleg de ce vă place senzaţionalul, sincer. Vă repet, răspunsul este negativ. (...) Ca de obicei, dublaţi cifrele. Avem o datorie de 100 de milioane de lei (din neplata TUI-ului - n. r.) pe care o vom compensa instantaneu în momentul în care vom încasa banii de la ARF”, a răspuns Dorobanţu.

Editare web: Luana Păvălucă

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Orașul din România de care fuge toată lumea, deși chiriile încep de la 9 lei: "Au zis că nu mai pot sta în...
Digi FM
Florin Negruțiu dezvăluie strategia subtilă a lui Marcel Ciolacu în PSD și politica din spatele alegerilor...
Pro FM
Cât a avut de tras Celine Dion după ziua nunții! "Am mers la doctor. A trebuit să iau antibiotice vreo 3...
Film Now
Ben Stiller spune că a fost terifiat de recenziile îngrozitoare primite în urma lansării filmului „Zoolander...
Adevarul
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și...
Newsweek
VIDEO 25 de nave rusești staționează în Marea Neagră. Vestea bună: Nu au muniție și drone de atac
Digi FM
Fiica lui Catherine Zeta-Jones, o copie fidelă a mamei sale la 21 de ani. Carys strălucește în rochia mamei...
Digi World
Șase lucruri prin care trece o persoană aflată pe patul de moarte, cu puțin înainte să se stingă. O asistentă...
Digi Animal World
Doi vulturi au fost duși la un centru de reabilitare după ce au fost găsiți beți. Cum au reușit păsările să...
Film Now
Antonio Banderas, impecabil pe covorul roșu la brațul lui Nicole Kimpel. Actorul și iubita lui cu 21 ani mai...