Marea familie de la TAROM: Încrengătură de rude, pile și cunoștințe la compania de stat aflată în „picaj”

Data publicării:
aeronava tarom
Aeronavă TAROM.

TAROM este o gaură neagră pentru statul român. Niciunul dintre directori, fie că vorbim de manageri profesioniști, fie de cei numiți direct de stat, nu a reușit să scoată compania din picaj. Sergiu Voicu a analizat activitatea companiei și vă spune care sunt problemele.

0 seconds of 0 secondsVolume 90%
Press shift question mark to access a list of keyboard shortcuts
Scurtături Tastatură
Shortcuts Open/Close/ or ?
Redare/PauzăSpațiu
Mărește Volumul
Micșorează Volumul
Caută înainte
Caută înapoi
Subtitrare Pornită/Oprităc
Ecran complet/Ieși din modul Ecran completf
Suprimare Sunet/Activare Sunetm
Decrease Caption Size-
Increase Caption Size+ or =
Caută %0-9
00:00
00:00
00:00
 

O încrengătură de rude, pile și cunoștințe, așa poate fi descrisă compania de stat. Potrivit unui document TAROM, citat de Cotidianul, 800 din cei aproape 2.000 de angajați din companie sunt rude. Asta înseamnă 40 la sută din totalul salariaților, al căror salariu mediu net depașește 4.500 de lei.

În total, cheltuielile de personal reprezintă o cincime din bugetul firmei. În plus, TAROM nu are o grilă de salarizare unică, prin care să se elimine inechitățile și tensiunile dintre salariați, se arată într-un raport al Curții de Conturi publicat la începutul anului trecut. Inspectorii au descoperit mai multe clauze neclare în contractele colective de muncă, care au dus la numeroase procese între salariați și companie. Într-un singur an, 2015, TAROM a pus deoparte aproape 35 de milioane de lei din cauza deciziilor nefavorabile.

TAROM folosește 25 de aeronave produse de trei companii diferite

O altă problemă este flota. Este formată din 25 de avioane produse de trei companii diferite: Boeing, Airbus și ATR. Asta înseamnă costuri mai mari de exploatare și mentenanță, după cum se arată și în raportul Curții de Conturi.

TAROM nu excelează nici la exploatarea clădirilor şi terenurilor aflate în proprietate. Inspectorii Curții de Conturi arată că, în 2016, compania a plătit un milion de lei pentru a închiria parcări și birouri pentru salariați, deși deține terenuri și spații neutilizate.

Dar factura pentru combustibil este cea care atârnă cel mai greu în cheltuielile transportatorului aerian. Peste 90 de milioane de dolari pe an costă kerosenul folosit de aeronave, adică aproape un sfert din totalul cheltuielilor. Între furnizori este și o firma suceveană despre care presa locală a scris că este abonată la contracte cu statul, iar în 2014 a fost vizata de procurorii DNA într-un dosar de corupţie.

Editor web: Liviu Cojan

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Detalii cumplite! Ce a făcut-o pe ursoaică să renunţe la atacul din Predeal. Cum l-a sfâşiat pe şeful...
Digi FM
A fost ridicat premiul de peste 6 milioane de euro de la Loto 6/49. Cine este câştigătorul
Pro FM
Cum se menține Anca Țurcașiu în formă. Imaginile care au stârnit comentarii: „Ești femeie la peste 50 de ani...
Film Now
Pierce Brosnan, grijuliu și protector, alături de frumoasa sa nepoată, Isabella. Tânăra de 26 de ani este...
Adevarul
Cât de realistă este „umbrela nucleară” propusă de Macron pentru a apăra Europa de amenințarea rusă
Newsweek
Cum a îngropat Guvernul creșterea pensiilor militare? De ce șansele să crească în 2025 sunt zero?
Digi FM
Cum a convins-o Salman Khan pe Iulia Vântur să se apuce de muzică în India: "Mi-au trebuit ani să dovedesc...
Digi World
De ce este laptele alb? Răspunsul surprinzător pe care nu îl știai și explicația științifică pe înțelesul...
Digi Animal World
Momentul când o cățelușă imploră ajutor după ce puiul ei a fost lovit de o mașină: „A fost prima dată când...
Film Now
Helen Mirren critică franciza James Bond: „Nu mi-a plăcut niciodată”. Este însă fanul unui actor anume...
UTV
Mihai Bendeac îl taxează pe Dan Negru pentru criticile aduse piesei „Proorocul Ilie”. „Domnu' Dănuț probabil...