Ancheta în cazul avionului Ryanair deturnat la Minsk, finalizată. Belarus „a comis un act de ingerinţă ilegală”

Data publicării:
bagaje insirate pe pista langa un avion ryanair si un caine care le miroase
Autoritățile au verificat cu ajutorul câinilor special dresați bagajele călătorilor din cursa Ryanair deturnată la Minsk sub falsul pretext al unei preuspuse amenințări cu bombă Foto: Profimedia

Agenţia ONU însărcinată cu investigarea deturnării unui zbor Ryanair de către Belarus a anunţat marţi ca a finalizat ancheta, catalogând încă o dată acţiunea Minskului drept „ilegală”.

La 23 mai 2021, zborul Ryanair FR4978 din Grecia spre Lituania a fost forţat să aterizeze la Minsk, iar autorităţile din Belarus au arestat un jurnalist disident, Roman Protasevici, şi pe prietena lui, Sofia Sapega, care se aflau la bord.

„Consiliul Organizaţiei Internaţionale a Aviaţiei Civile (ICAO) şi-a încheiat discuţiile luni (...) condamnând acţiunile guvernului din Belarus, care a comis un act de ingerinţă ilegală”, a scrie într-un comunicat agenţia cu sediul la Montreal (Canada), citat de AFP, potrivit Agerpres.

Ancheta a fost extinsă la începutul lui ianuarie pentru a stabili „faptele lipsă” şi pentru a examina noi informaţii. ICAO a studiat în special un interviu şi înregistrări audio ale controlorului de trafic aerian din Minsk care urmărea acest zbor.

Agenţia a reamintit că ameninţarea cu bombă de la originea deturnării a fost „în mod deliberat falsă”, ceea ce concluzionase deja în ianuarie. Ea a adăugat că ameninţarea „a fost comunicată echipajului la instrucţiunile unor responsabili bieloruşi cu rang înalt”.

Potrivit documentului, reprezentantul pentru Rusia în Consiliul agenţiei a contestat, în numele acestui stat, faptul că „Belarusul este identificat ca fiind la originea acestei ingerinţe ilegale”.

Se precizează că consiliul, din care fac parte 36 de state, i-a cerut preşedintelui său să îi transmită acest raport de anchetă secretarului general al ONU, Antonio Guterres.

ICAO, a cărei misiune este să edicteze regulile reglementând transportul aerian civil, nu are însă puteri de sancţionare.

În cazul unei încălcări dovedite a regulilor internaţionale, rolul său este pur şi simplu „să ajute ţările care doresc să poate discuţii, să pronunţe sentinţe, să aplice sancţiuni, în conformitate cu Convenţia de la Chicago”, reaminteşte ICAO pe site-ul său.

Editor : B.P.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri