O „insulă fantomă” a apărut peste noapte în Marea Caspică. Imaginile din satelit arată cum este aproape să dispară din nou
Data publicării:
Cea mai puternică erupție a vulcanului noroios care a dat naștere insulei fantomă a avut loc în 1950, atunci când s-a format o insulă de 700 de metri lungime și șase metri înălțime. Colaj foto: Profimedia Images
NASA a publicat imagini surprinse de sateliții săi cu o „insulă fantomă” din Marea Caspică, scrie Newsweek. Insula a apărut după erupția unui vulcan noroios subacvatic, iar, doi ani mai târziu, aceasta aproape că a dispărut cu totul.
Vulcanul noroios Kumani Bank, cunoscut și sub numele de Chigil-Deniz, se găsește la 24 de kilometri de coasta Azerbaidjanului și a erupt la începutul anului 2023.
Erupțiile vulcanilor noroioși, cu toate că nu sunt pe deplin înțelese, pot fi periculoase întrucât eliberează uneori gaze inflamabile și chiar și coloane de flăcări.
NASA a spus că vulcanii noroioși s-ar putea să nu fie specifici planetei noastre și s-ar putea găsi chiar și pe Marte.
O serie de imagini publicate de sateliții Landsat 8 și Landsat 9 au surprins apariția insulei în mare, precum și dispariția ei aproape completă la finalul anului următor.
Vulcanul noroios subacvatic a erupt la începutul anului 2023, iar, doi mai târziu, insula aproape că a dispărut de tot. Foto: Profimedia Images
Nu este prima dată când Kumani Bank a dat naștere unei astfel de insule efemere. În luna mai a anului 1861, un fenomen similar a creat o insulă de 87 de metri lungime și care se ridica la 3,5 metri deasupra nivelului apei. Aceasta s-a erodat până la începutul anului următor.
Cea mai puternică erupție a avut loc în 1950, atunci când s-a format o insulă de 700 de metri lungime și șase metri înălțime, potrivit NASA.
Întrucât se află într-o zonă unde placa tectonică arabică se ciocnește de cea eurasiatică, în Azerbaidjan se găsește un număr impresionant de vulcani noroioși.
Vulcanii noroioși sunt forme de relief „ciudate și minunate care au rămas aproape complet nestudiate și puțin înțelese”, potrivit geologului Mar Tingay de la Universitatea din Adelaide. „Vulcanii sunt complicați și momentan nu există nicio măsură universal aplicabilă de a prezice erupțiile”, a spus și profesorul Eric Dunham de la Universitatea Stanford.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 142 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.