Prăbușirea zborului Air India. Ancheta vizează acțiunile căpitanului, care ar fi oprit alimentarea motoarelor. „Nicio altă explicație”

Data publicării:
Locul prăbușirii avionului Air India
Locul prăbușirii avionului Air India. Foto: Profimedia

Înregistrarea dialogului din cabina de pilotaj a avionului Air India care s-a prăbuşit luna trecută, catastrofă soldată cu 260 de morţi, indică faptul că pilotul comandant al aeronavei oprise alimentarea cu combustibil a motoarelor, a relatat miercuri The Wall Street Journal (WSJ).

Publicaţia a citat persoane familiarizate cu evaluarea preliminară a probelor descoperite în cadrul anchetei asupra accidentului din 12 iunie de la Ahmedabad, India.

Astfel, potrivit datelor cutiei negre care înregistrează vocile din cabină, primul ofiţer, care pilota avionul Boeing 787 Dreamliner în acel moment, l-a întrebat pe căpitanul mai experimentat de ce a mutat comutatoarele de combustibil în poziţia „oprit” la câteva secunde după decolarea de pe pistă.

Cei doi piloţi implicaţi erau căpitanul Sumeet Sabharwal şi primul ofiţer Clive Kunder, care aveau o experienţă totală de zbor de 15.638 ore şi, respectiv, 3.403 ore.

AAIB din India, Direcţia Generală a Aviaţiei Civile, Ministerul Aviaţiei Civile, Air India şi două sindicate care reprezintă piloţii indieni nu au răspuns imediat la solicitările Reuters de a comenta informaţiile publicate de Wall Street Journal. Boeing a refuzat să comenteze.

Un raport preliminar cu privire la accident, publicat sâmbătă de Biroul de Investigare a Accidentelor Aeriene din India (AAIB), a arătat că acele comutatoare de combustibil au trecut de la modul „funcţionare” la modul „oprire”, la o secundă distanţă, imediat după decolare, dar raportul nu a precizat cum au fost ele comutate.

Prăbușirea

Aproape imediat după ce avionul a decolat, imaginile camerelor de supraveghere au arătat că o sursă de energie de rezervă numită turbină cu aer dinamic a fost activată, indicând o pierdere de putere a motoarelor.

Unul dintre piloţi este auzit apoi pe înregistrarea din cabina de pilotaj întrebându-l pe celălalt de ce a oprit alimentarea cu combustibil. „Celălalt pilot a răspuns că nu a făcut acest lucru”, potrivit WSJ.

Fără combustibilul care să alimenteze motoarele, avionul cu destinaţia Londra a început să piardă din tracţiune. După ce a atins o altitudine de 650 de picioare (aproape 200 de metri), avionul a început să coboare.

Comutatoarele de combustibil pentru ambele motoare au fost readuse în poziţia de funcţionare, iar avionul a încercat automat să repornească motoarele. Dar avionul era prea jos şi prea lent pentru a se mai putea redresa, a declarat pentru Reuters expertul în siguranţă aviatică John Nance. Avionul a lovit câţiva copaci şi un coş de fum înainte de a se izbi, într-o minge de foc, de o clădire din campusul unei facultăţi de medicină din apropiere.19 persoane au murit la sol şi 241 din cei 242 de oameni aflaţi la bordul avionului 787 au murit.

„Nicio altă explicație rațională”

Într-o notă internă publicată luni, directorul general al Air India, Campbell Wilson, a declarat că raportul preliminar nu a constatat defecte mecanice sau de întreţinere şi că toate lucrările de întreţinere necesare au fost efectuate. Raportul preliminar al AAIB nu a formulat recomandări de siguranţă pentru Boeing sau pentru producătorul motorului,General Electric.

După publicarea raportului, Administraţia Federală a Aviaţiei din SUA şi Boeing au emis în mod privat notificări conform cărora dispozitivele de blocare a comutatorului de combustibil de pe avioanele Boeing sunt sigure, potrivit unui document văzut de Reuters şi a patru surse cu cunoştinţe în materie.

Probele circumstanţiale indică din ce în ce mai mult că un membru al echipajului a comutat butoanele de combustibil ale motorului, a declarat Nance, având în vedere că nu există „nicio altă explicaţie raţională” care să fie în concordanţă cu informaţiile publicate până în prezent. Cu toate acestea, anchetatorii „trebuie să analizeze în continuare toţi factorii” şi să excludă alte posibile cauze, ceea ce va dura ceva timp, a spus el.

Majoritatea accidentelor aeriene sunt cauzate de mai mulţi factori, iar conform normelor internaţionale, raportul final trebuie prezentat în termen de un an de la accident.

Accidentul Air India a reaprins dezbaterea privind instalarea camerelor video în cabina de pilotaj, cunoscute sub numele de înregistratoare de imagini din cabina de pilotaj, pe avioanele de linie. Nance a declarat că, dacă ar fi existat, anchetatorii ar fi beneficiat probabil în mare măsură de imaginile video din cabina de pilotaj în timpul zborului Air India.

Air India s-a confruntat cu o atenţie sporită şi pe alte fronturi după accident. Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei a declarat luna aceasta că intenţionează să investigheze compania aeriană low-cost Air India Express, după ce Reuters a relatat că transportatorul nu a respectat o directivă privind schimbarea în timp util a unor piese ale motorului unui Airbus A320 şi a falsificat înregistrările pentru a demonstra conformitatea.

Editor : S.S.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
Unde se ascunde Klaus Iohannis în timp ce ANAF îi cere 1 milion de euro. Fostul președinte a stârnit furie cu...
Digi FM
De ce nu își găsește David Pușcaș, fiul adoptiv al Luminiței Anghel, un job: „Mai bine mă nășteam într-o...
Pro FM
Bianca Censori, imaginile provocatoare care i-au adus noi critici: „Pentru nimeni și nimic nu merită să-ți...
Film Now
Halle Berry a fost Miss World USA. Cum arăta în 1986
Adevarul
Popa sfințește sportul. Un profesor cu 33 de operații și cu un picior tăiat ține în viață, de 29 de ani...
Newsweek
Poate fi pusă poprire pe pensie sau pe salariu minim? În ce condiții executorul poate lua banii
Digi FM
Cea mai mică pensie din România. Câți bani ia o persoană care a lucrat doar o singură zi
Digi World
Un reputat astrofizician de la Harvard avertizează: o navă extraterestră „ostilă” ar putea lovi Pământul în...
Digi Animal World
Câinele format de români pentru români, dat uitării: Mioriticul a ajuns la doar 70 de pui pe an
Film Now
Sharon Stone, apariție rară pe covorul roșu cu cei trei fii. Au strălucit împreună la premiera „Nobody 2”
UTV
Adela Popescu, despre începutul relației cu Radu Vâlcan. „Mi-a luat puțin timp până m-am lămurit că...