Recuperarea economică a Chinei se clatină puternic. Țara a intrat în deflație pentru prima oară în ultimii doi ani

Prețurile la produse de consum au început să scadă în China, în iulie, în timp ce prețurile la poarta fabricii și-au continuat și ele declinul, relatează Reuters. China se străduiește să-și stabilizeze economia și să revitalizeze cererea, în condițiile în care țara se confruntă cu o recuperare dificilă post-Covid și cu intrare în deflație.
Indicele prețurilor la bunurile de consum a scăzut în iulie cu 0,3% față de aceeași perioadă a anului trecut, a anunțat Agenția Națională de Statistică, miercuri. Totuși e vorba de o cădere mai ușoară decât estimarea mediană de 0,4%.
E vorba de primul puseu deflaționist în China din februarie 2021. În iunie, indicele a stagnat.
În schimb, indicele prețurilor de producție a scăzut pentru a zecea lună consecutivă, mai jos cu 4,4% față de aceeași lună a anului precedent, după o cădere de 5,4% luna trecută, față de iunie 2022. Estimările prevedeau o cădere de doar 4,1%.
Recuperarea economică a Chinei s-a lovit de un zid în primul sfert al anului, în condițiile în care cererea internă și externă s-au micșorat. Autoritățile chineze au încercat să revitalizeze economia cu un val de politici de susținere, însă efectul nu a fost cel scontat.
„Ambii indicatori au scăzut față de anul trecut, ceea ce confirmă deflația economică”, spune Xing Zhaopeng, strateg pentru China la ANZ.
Xing spune că se aștepta ca indicele prețurilor bunurilor de consum să graviteze în jurul valorii zero în a doua jumătate a anului, spunând că „va fi dificil să manevrezi politica monetară. Biroul politic al partidului comunist a cerut o rată de schimb stabilă a yuanului, fapt ce ar intra în conflict cu politicile de relaxare monetară”.
Aceste noi cifre provoacă temeri că economia Chinei ar putea să intre într-o perioadă de stagnare precum cea a Japoniei din „deceniile pierdute”, perioada de după anii 1990, când economia japoneză a frânat brusc dintr-o creștere masivă în perioada anilor 1970 și 1980. Ea nu și-a revenit nici până astăzi.
Totuși, autoritățile chineze au încercat să minimalizeze situația – Liu Guoqiang, viceguvernatorul băncii centrale a spus că „nu există riscuri deflaționiste în China în a adoua jumătate a anului”, dar a precizat că economia trebuie să revină la normal după pandemie.
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.