România, printre țările europene cele mai afectate de criza șoferilor profesioniști (UNTRR)

Data publicării:
profimedia-0509905673
România, printre țările europene cele mai afectate de criza șoferilor profesioniști. Foto: Profimedia Images

România este printre ţările europene cele mai afectate de criza şoferilor profesionişti având un deficit estimat de 71.000 posturi neocupate în 2022, iar lipsa tot mai mare de şoferi reprezintă o ameninţare reală pentru mobilitatea şi lanţurile de aprovizionare din România şi din UE, susţin reprezentanţii Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) într-un comunicat transmis joi către Agerpres. 

Organizaţia transportatorilor salută propunerea Comisiei Europene (CE) de modernizare a normelor privind permisele de conducere prezentată pe 1 martie 2023, însă solicită prevederi clare pentru revizuirea Directivei permiselor de conducere referitoare la reducerea vârstei minime a şoferilor de camion şi facilitarea angajării şoferilor extra comunitari. 

"Deşi CE propune ca tinerii sa obţină permisul şi să poată conduce acompaniat camioane de la 17 ani, cu toate acestea menţine vârsta minimă de 21 ani pentru permisul C+E şi numai prin derogare permite reducerea vârstei minime la 18 ani. UNTRR solicită Comisiei Europene stabilirea fără echivoc a vârstei minime de 18 ani pentru şoferii profesionişti de camion (permis C+E) complet pregătiţi, atât pentru transportul rutier naţional, cât şi internaţional", se arată în comunicatul UNTRR.   

Totodată, comuncatul mai spune că România este printre ţările europene cele mai afectate de criza şoferilor profesionişti având un deficit estimat de 71.000 posturi neocupate în 2022. La nivel global, deficitul estimat de IRU în 2022 este de peste 2,6 milioane de şoferi profesionişti. Totodată, rata şomajului în rândul tinerilor români (15-24 ani) a atins cel mai ridicat nivel în septembrie 2022 (21,3%), cu mult peste rata medie a şomajului în rândul tinerilor de 14,5% în UE.  

"Lipsa tot mai mare de şoferi reprezintă o ameninţare reală pentru mobilitatea şi lanţurile de aprovizionare din România şi din UE, iar principalele soluţii solicitate de UNTRR sunt: angajarea tinerilor de la vârsta de 18 ani ca şoferi de camion şi angajarea şoferilor profesionişti extracomunitari, oferind o soluţie imediată transportatorilor rutieri care au nevoie de forţă de muncă deja calificată", se mai menţionează în comunicat. 

În acest context, UNTRR consideră că Directiva UE privind permisele de conducere trebuie să stabilească clar vârsta minimă de 18 ani pentru obţinerea permiselor categoria C, CE şi nu prin derogare, pentru a se putea asigura o aplicare armonizată la nivel european care să ofere o soluţie reală de reducere a crizei şoferilor profesionişti în România şi în UE.  

"Propunerea CE ar trebui să aibă în vedere şi faptul că 18 state europene au stabilit deja vârsta minimă de 18 ani pentru şoferii profesionişti de camioane, printre care şi România alături de Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franţa, Grecia, Croaţia, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia şi Marea Britanie. Reamintim că România a adoptat recent Legea care permite tinerilor sa obţină permisul de conducere pentru categoriile C şi CE la vârsta de 18 ani, la solicitarea UNTRR", se arată în comunicat. 

În ceea ce priveşte propunerea recentă a CE de revizuire a directivei privind permisele de conducere, aceasta are potenţialul de a facilita accesul şoferilor din ţări terţe pe piaţa UE, răspunzând numeroaselor demersuri ale UNTRR de sprijinire a angajării de şoferi profesionişti nerezidenţi în UE.  

Astfel, propunerea CE deschide o nouă cale pentru armonizarea cerinţelor privind recunoaşterea permiselor de conducere din afara UE, însă lista ţărilor şi condiţiile concrete trebuie să fie determinată în continuare pe baza unor criterii clare, consideră transportatorii.  

UNTRR solicită CE să prevadă măsuri concrete de facilitare a preschimbării permiselor de conducere şi a angajării rapide a şoferilor profesionişti nerezidenţi care au experienţă de operare a transporturilor rutiere în UE, provenind din ţări extracomunitare care sunt membre ale organizaţiilor Acordurilor şi Convenţiilor internaţionale privind transporturile rutiere. 

UNTRR este o organizaţie profesională şi patronală care promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri
Playtech
E oficial! Brigitte Macron a intentat procesul, nu a mai rezistat. Situaţia era din ce în ce mai tensionată
Digi FM
Momentul în care Elena Udrea își reîntâlnește fiica, după ieșirea din închisoare. Micuței nu-i venea să...
Pro FM
„Amore”. Dua Lipa, îndrăgostită pe străzile din Palermo, în imaginile de peste 2 milioane de like-uri
Film Now
Salma Hayek, dans senzual lângă piscină. Cum arată actrița în costum de baie la 58 de ani: „Tu nu...
Adevarul
Ce se întâmplă dacă nu pui telefonul pe modul avion în timpul zborului. Avertismentul unui pilot: „Nu este...
Newsweek
Referendum pentru tăierea pensiilor speciale de 25.000 lei. De ce nu se rezolvă în Parlament?
Digi FM
Ada Galeș, un nou mesaj de pe patul de spital, după ce a fost operată a patra oară: „Am medici...
Digi World
Detaliul pe care-l ignori de cele mai multe ori când folosești mașina de spălat și care-ți poate aduce doar...
Digi Animal World
Pisica cu cel mai mare nas, în sfârșit diagnosticată. Motivul ciudat pentru care arăta atât de diferit
Film Now
Nicole Kidman și Sandra Bullock, în primele imagini de pe platourile de la „Practical Magic 2”: „Vrăjitoarele...
UTV
Lumea wrestlingului este în doliu: Hulk Hogan a murit la 71 de ani