Agenţia spaţială a Rusiei a anunţat că racheta Soyuz lansată joi de pe cosmodromul Baikonur a fost distrusă. Naveta cargo Progress nu avea echipaj la bord, dar urma să transporte 2,5 tone de provizii celor șase cosmonauţi de pe Staţia Spaţială Internaţională.
Foto: Gulliver/ Getty Images
Specialiştii ruşi au anunţat că la şase minute şi jumătate de la lansare, legătura cu racheta a fost pierdută. În cele din urmă, Agenţia rusă a declarat că naveta s-a dezintegrat la o altitudine de 190 de kilometri. Echipajul staţiei orbitale nu este în pericol, spun experţii, întrucât mai are suficiente provizii pentru câteva luni.
Controlorii de trafic spaţial nu ştiu nici dacă vehiculul Progress a reuşit să îşi deschidă sau nu panourile, alimentate cu energie solară.
Oricare dintre aceste două probleme ar putea să compromită definitiv misiunea, ce are o importanţă critică pentru ISS, după ce SpaceX, una dintre cele două companii americane care efectuează zboruri de tip cargo pentru aprovizionarea astronauţilor de pe staţie, şi-a stopat toate lansările, în urma unui incident petrecut pe 1 septembrie, în care a fost implicat unul dintre vehiculele sale în timp ce acesta se afla pe rampa de decolare, relatează News.ro.
SpaceX aşteaptă în prezent aprobările de la Federal Aviation Administration, autoritatea care supraveghează transporturile spaţiale comerciale. Cel mai devreme, SpaceX ar putea efectua o lansare pe 16 decembrie, pentru a plasa pe orbită 10 sateliţi ai companiei Iridium Communications Inc.
Următorul zbor al unei capsule spaţiale SpaceX, în cadrul unei misiuni NASA, este programat în luna ianuarie.
Compania americană Orbital ATK şi agenţia spaţială japoneză efectuează şi ele zboruri de aprovizionare a ISS. Următoarea lansare a unui vehicul spaţial japonez de tip cargo spre ISS este prevăzut pentru 9 decembrie.
Staţia Spaţială Internaţională, un proiect internaţional la care participă 16 ţări, finanţat în principal de Statele Unite, a fost creată pentru a înlocui fosta staţie spaţială sovietică MIR şi este locuită în permanenţă de echipaje de astronauţi, începând din anul 2000. Cu un cost de 100 miliarde de dolari, ISS a fost plasată pe orbită în 1998 şi pluteşte deasupra Terrei la o altitudine de aproximativ 400 de kilometri.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 142 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.