Elon Musk, miliardarul american care va conduce departamentul eficienței guvernamentale începând din 2025, în noul mandat al lui Donald Trump, a criticat programul F-35 desfășurat de Pentagon în două mesaje postate pe rețeaua sa socială, precizând că avionul invizibil are un „design de rahat” și că producătorii lui sunt niște „idioți”, scrie Business Insider.
Fondatorul SpaceX și Tesla a distribuit un montaj video cu roiuri coordonate de drone pe X (fostul Twitter), scriind: „Între timp, unii idioți încă fabrică avioane de luptă cu echipaj precum F-35.”
În mesajul său, Trump a adăugat un emoticon cu un coș de gunoi. Când un alt utilizator X a apărat capacitățile avioanelor F-35, Musk a răspuns spunând că modelul are un „design de rahat”.
„Avioanele de luptă cu echipaj sunt o metodă ineficientă de a extinde raza de acțiune a rachetelor sau bombelor. O dronă reutilizabilă poate face asta fără povara unui pilot uman”, a scris Musk într-o altă postare.
Tehnologia invizibilă (stealth) „nu înseamnă nimic”, a mai adăugat Musk, spunând că este „ridicol de ușor” să dobori un avion de luptă. Musk a mai făcut astfel de comentarii critice la adresa F-35 în trecut.
SUA vor să producă până la 3.000 de avioane de luptă F-35. Foto: Profimedia Images
Expert în tehnologie militar: Problemele F-35 nu au legătură cu echipajul uman
Cercetătorul în tehnologie militară Mauro Gilli, de la Centrul pentru Studii de Securitate din cadrul universității elvețiene ETH Zurich, a spus că deși există multe probleme reale cu privire la programul F-35, felul în care Musk a exprimat acest lucru este defectuos.
Cele mai mari probleme legate de programul F-35 au de-a face cu costurile foarte ridicate și întârzierile mari, care nu au legătură cu faptul că avioanele au echipaj uman.
„Principala sursă a costurilor și problemelor erau electronicele și, mai ales, software-ul”, a explicat Gilli. Aceste probleme ar deveni încă și mai costisitoare dacă vorbim de drone.
„O dronă care operează în spațiul aerian inamic nu va fi controlată de la distanță”, a spus Gilli. „Va trebui să aibă un nivel foarte mare de autonomie”, care necesită costuri și mai mari și electronice și programe mult mai complexe.
O dronă „reutilizabilă” ar avea nevoie de aceleași capacități stealth pe care se bazează și F-35 pentru a pătrunde în spațiul aerian inamic și pentru a evita sistemele de apărare antiaeriană, potrivit lui Gilli, ceea ce face ca argumentul lui Musk să fie irelevant.
Elon Musk va conduce Departamentul Eficienței Guvernamentale alături de Vivek Ramaswamy începând din 2025, după inaugurarea lui Donald Trump. Foto: Profimedia
Cel mai costisitor avion de luptă a intrat în vizorul lui Musk
Nu se știe sigur dacă Musk intenționează să se folosească de noua lui poziție în administrația Trump pentru a influența planurile sau costurile programului F-35, cel mai scump program de dezvoltare a unui avion de luptă desfășurat vreodată de Pentagon.
Totuși, Musk și Vivek Ramaswamy, care i se va alătura miliardarului la conducerea noului departament, au scris deja că intenționează să elimine „amploarea uriașă a risipei, fraudei și abuzurilor care aproape toți contribuabilii își doresc să se încheie”.
Cât despre F-35, costurile pentru avionul invizibil dezvoltat de Lockheed Martin au ajuns la în jur de 485 de miliarde de dolari, după încă o creștere de 10% în acest an necesară pentru îmbunătățirea sistemului de răcire a motorului, potrivit Pentagonului.
Din totalul de 3.000 de avioane pe care SUA își propun să le producă, în jur de 1.000 au fost deja livrate armatei americane și aliaților ei. Durata de viața a avioanelor F-35 este de așteptat să se încheie cel mai devreme în 2088, ceea ce va atrage costuri totale de producție și mentenanță de 2 trilioane de dolari.
Musk a spus în trecut că „F-35 nu ar avea nicio șansă” împotriva unei drone militare controlate de la distanță, dar cu o manevrabilitate augmentată de inteligența artificială.
Un purtător de cuvânt al Pentagonului a spus că, în viitor, vor fi 700 de avioane F-35 în Europa, iar doar 60 dintre ele vor aparține Statelor Unite.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 136 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.