Israelul, nevoit să refuze Croația. Cade un contract de jumătate de miliard de dolari pentru F-16
Data publicării:
Udi Adam, înalt oficial în Ministerul Apărării din Israel Foto: Times of Israel
Croația, devenită membră NATO în 2009, trebuie să-și înlocuiască vechile MiG-uri sovietice și a decis în primăvara anului trecut să cumpere de la Israel 12 avioane F-16 îmbunătățite. După ce au perfectat tranzacția - care se ridica la o jumătate de miliard de dolari , Israelul se pregătește să anunțe Zagrebul că înțelegerea cade. Motivul: se împotrivește Washingtonul.
F-16 Barack Foto: Forțele aeriene israeliene
Israelul şi Croaţia au semnat în martie anul trecut un acord în valoare de o jumătate de miliard de dolari pentru ca Zagrebul să achiziționeze 12 aeronave F16 Barak, o versiune modificată a avioanelor de luptă F-16 produse în SUA. Israelul a modernizat avioanele F16 instalând sisteme electronice şi de radar sofisticate, ceea ce a reprezentat un factor crucial în decizia Croaţiei de a cumpăra aeronavele din Israel şi nu din SUA.
Numai că Washingtonul a anunțat că nu poate aproba vânzarea către o terţă parte a avioanelor sale cu modificările făcute de Israel. Ca urmare, Croaţia a spus că nu este de acord să mai facă tranzacţia în aceste condiţii, adică fără îmbunătățiri, așa ca a dat termen Israelului până la 11 ianuarie 2019 pentru a decide dacă totuşi acordul se menţine, relatează Agerpres.
Luni se știa deja la Zagreb răspunsul Israelului, ce-i drept, neoficial. Presa israeliană, citată de agenția croată Hina, scrie că Israelul nu va putea finaliza acordul semnat cu Croaţia privind furnizarea celor 12 aparate F-16, din cauza restricţiilor impuse de Washington tranzacţiei.
Udi Adam, director general în cadrul Ministerului israelian al Apărării, şi Michel Ben Baruch, şeful SIBAT (Direcţia pentru cooperare internaţională în materie de apărare din acelaşi minister), se vor deplasa miercuri în Croaţia şi vor anunţa Ministerul croat al Apărării că acordul este anulat, a relatat duminică Yedioth Aharonoth. Udi Adam intenţionează să ceară scuze autorităţilor croate pentru faptul că Israelul nu poate duce acordul la bun sfârşit, menţionează Hina.
Cele 12 avioane F-16 pe care le vindea Israelul Croației aveau o vechime de 30 de ani. Chiar dacă le-a îmbunătățit, pentru a face această tranzacție, Croația trebuia să aibă acordul SUA, or Washingtonul susține că nu a fost cerută aprobarea Congresului în acest sens.
Scandalul dintre Croația, Israel și Statele Unite poate părea cu atât mai ciudat, cu cât administrația Trump și Israelul au relații foarte strânse, mai ales în chestiuni de apărare. Vânzarea avioanelor către Croația pare să fie unul dintre puținele elemente de dezacord dintre Israel și SUA. Iar acest dezacord nu a fost rezolvat nici după o întâlnire care a avut loc între secretarul american de stat, Mike Pompeo, și premierul Benjamin Netanyahu, marțea trecută, în Brazilia, la învestirea noului președinte. Un oficial israelian de rang înalt a declarat pentru Channel 10 că Israelul a primit aproape orice a vrut în timpul întâlnirii cu Pompeo, cu excepția aprobării de a vinde Croației avioanele îmbunătățite. Tot Channel 10 relata în urmă cu ceva vreme că administrația Trump a fost deranjată de faptul că Israelul a inclus sisteme electronice avansate pentru dotarea avioanelor F-16 în efortul de a obține contractul cu croații. Aliații americani consideră că în felul aceasta Israelul ar face profituri incorecte de pe urma tranzacției, în condițiile în care un avion făcut de SUA nu poate fi vândut unei terțe părți fără aprobarea Departamentului de Stat, scrie Times of Israel.
Și România are 12 aparate F-16 cumpărate la mâna a doua de la Portugalia. Forțele Aeriene Române mai au însă nevoie de câteva zeci de avioane pentru apărarea aeriană a țării, care în acest moment este asigurată prin rotație de aviația unor țări membre NATO.
În 2010, Pentagonul a dat undă verde ca România să primească 48 de avioane F16. Costau însă mult mai mult decât statul român își putea permite: 4,5 miliarde de euro. Apoi, numărul avioanelor a scăzut la 24, iar în cele din urmă României i-a fost oferită soluţia de a cumpăra avioane de război aflate deja în uz (F-16).
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 136 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.