Sursa PentagonLeaks ar fi gameri care se certau din cauza războiului din Ucraina. Nu e singura scurgere care a avut loc în acest mod

Data actualizării: Data publicării:
Close-up on the Hands of the Gamer Playing in the Video Game on a Keyboard
Proveniența bizară a scurgerii de informații ar părea neobișnuită însă este departe de a fi prima dată când o dispută dintre gameri duce la o breșă în securitatea informațională a unor instituții militare. Foto: Profimedia Images

Seria de documente dăunătoare imaginii SUA, care au fost scurse de la Pentagon, ar fi fost distribuite inițial de un utilizator al platformei de chat Discord, folosită de gameri, în încercarea de a câștiga o ceartă despre războiul din Ucraina, potrivit analiștilor de informații cu sursă deschisă, transmite The Guardian

Proveniența bizară a scurgerii de informații ar părea neobișnuită însă este departe de a fi prima dată când o dispută dintre gameri duce la o breșă în securitatea informațională, comunitățile întrepătrunse provocând probleme atât pentru platforme militare dar și pentru cele de gaming. 

Existența acestei scurgeri de informații a fost expusă în contextul în care documente ce arătau victimele estimate în teatrul de război de la Bahmut au început să circule săptămâna trecută pe rețelele sociale. 

Două versiuni ale acestor documente, dintre care una fusese modificată digital în mod rudimentar pentru a subestima victimele în rândul rușilor și pentru a le supraestima pe cele ale ucrainenilor, au fost distribuite printre observatorii războiului. Un document, care avea cifrele corecte, a apărut dintr-o scurgere pe site-ul 4chan, o platformă haotică de mesaje și imagini renumită pentru locul de naștere al mișcării „dreptei alternative” (alt-right).

4chan-quotes
Documente secrete din seria PentagonLeaks, distribuite pe platforma 4chan. Foto: Bellingcat

În același timp, un al doilea set de documente, incluzând imaginea editată, a fost distribuit pe canalele de Telegram pro-ruse. 

Însă niciunul nu era sursa originală. Înainte de a apărea pe internetul public, documentele au fost distribuite pe grupurile de chat închise de pe aplicația Discord. Într-un server numit „Minecraft Earth Map”, 10 documente au fost publicate încă de pe 4 martie, cu o lună înainte de a apărea pe 4chan.

„După o scurtă ceartă pe server cu o altă persoană despre hărțile Minecraft și războiul din Ucraina, unul dintre utilizatorii Discord a răspuns: «Uite, ia niște documente scurse» - atașând 10 documente despre Ucraina, unele dintre ele având înscrisul «strict secret»”, spune Aric Toler, un analist al grupului de investigații „Bellingcat”.

image1-2-768x939
Înainte de a apărea pe internetul public, documente au fost distribuite pe grupurile de chat închise de pe aplicația Discord. Foto: Bellingcat

Acel utilizator le-a găsit, la rândul lui, pe un alt server Discord - făcut de și pentru fanii lui WowMao, devenit celebru pe YouTube -, unde au fost publicate 30 de documente cu trei zile în urmă împreună cu alte „zeci” de documente neverificate despre Ucraina. Însă, nici acela nu părea să fie sursa originală. Un al treilea server Discord, numit, printre altele, „Thug Shaker Central” ar fi fost locul originar unde documentele au fost publicate încă de la mijlocul lunii ianuarie. 

„Lista postărilor și canalelor arată că utilizatorii serverului erau interesați de jocuri video, muzică, creștinism ortodox și adorarea popularului «Oxide» de pe YouTube”, a spus Toler, făcând referire la canalul de YouTube cu tematică militară. „Acest server nu era în mod special de natură geopolitică, deși utilizatorii săi au o poziție ferm conservatoare în privința unor chestiuni, au spus membri ai acestui server pentru Bellingcat. Înjurături și meme rasiste erau larg răspândite”.

Cum a ajuns un joc în vizorul uneia dintre cele mai mari companii americane de armament 

Deși amploarea și sensibilitatea scurgerilor sunt semnificative, nu este pentru prima dată când o breșă a securității informaționale a fost identificată până la o ceartă despre jocuri video. Un anumit joc, simulatorul de luptă vehiculară „War Thunder”, a devenit notoriu pentru legăturile cu un număr foarte mare de scurgeri.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Jocul, care are o reputație pentru acuratețe, are 70 de milioane de jucători în toată lumea care intră în dispute despre echilibrul și acuratețea respectivă. Drept rezultat, utilizatorii au făcut breșe în cel puțin 10 cazuri separate începând cu anul 2020, acest lucru fiind întâlnit deseori prin postarea documentelor secrete despre capacități armate active, în încercarea de a argumenta îmbunătățirea versiunii digitale a vehiculelor.

Spre exemplu, în octombrie 2021, detalii secrete despre modelul unui tanc francez Leclerc au fost publicate pentru a câștiga o ceartă despre viteza de rotație a turelei. În iulie 2021, un utilizator care susținea că este un comandant de tancuri în armata britanică a publicat documente despre structura blindată a vehiculului pentru a câștiga disputa. În ianuarie, documente cu modele a cel puțin cinci avioane de luptă diferite au fost publicate de patru utilizatori. 

Jocul a devenit o reprezentare atât de tipică a breșelor de informații încât compania de armament Raytheon a fost forțată să nege relatările că întrebase în mod particular despre War Thunder ca parte a unui proces privind accesul de securitate autorizat.

Dezvoltatorii jocului au trebuit să impună anumite politici împotriva distribuirii de materiale secrete pe forumurile lor. Anton Iudințev, fondatorul companiei dezvoltatoare maghiare „Gaijin Entertainment”, a avertizat utilizatorii, după unul dintre incidentele din ianuarie, că postarea unor astfel de informații nu i-ar ajuta în a câștiga dispute cu echipa de dezvoltatori. „Întotdeauna ștergem cât de rapid posibil postările care conțin informații secrete sau restricționate de pe forumul nostru. Interzicem utilizatorilor noștri să distribuie documente precum acesta pe platformele noastre. Le reamintim utilizatorilor noștri din nou și din nou că este atât ilegal cât și în zadar, așa că niciodată nu ar trebui să facă asta”, a spus acesta. 

„Niciodată nu le folosim la ce lucrăm iar această politică niciodată nu se va schimba. Echipa de dezvoltare nici măcar nu se uită la conținutul documentelor, moderatorii verificând doar dacă informația despre vehiculul militar sau armamentul în chestiune este încă secret sau nu. Dacă răspunul este da, ștergem tot cât de rapid posibil”. 

Agențiile de informații au fost de ceva vreme conștiente de nevoia monitorizării comunităților de gaming. În 2013, teancul de documente scurse de colaboratorul NSA Edward Snowden au arătat că agenția monitoriza activ Xbox Live, platforma de discuții audio pentru consola de la Microsoft și chiar alocase agenți reali în lumea virtuală din Azeroth, locul unde are loc seria World of Warcraft. 

Un document scris în 2008, intitulat Exploatarea utilizării teroriste a jocurilor și a mediului virtual, a avertizat că este riscantă lăsarea comunităților de gaming fără o monitorizare adecvată, spunând despre ele că sunt o „rețea de comunicații plină de ținte”. Documentul avertiza că atât de multe agenții efectuau operațiuni în cadrul serviciilor de gaming încât a fost nevoie de un grup de „deconflictare” pentru a preveni spionarea accidentală între ele.

Editor : A.C.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri