Câți bani ar putea primi România din bugetul UE pentru 2028-2034. Comisia Europeană a publicat lista alocărilor pe țări
Data actualizării: Data publicării:
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, susține o conferință de presă la Bruxelles privind bugetul UE pentru perioada 2028–2034. Foto: Profimedia
România este al șaselea cel mai mare beneficiar al bugetului multianual al Uniunii Europene pentru perioada 2028–2034, cu o alocare totală estimată la 60,2 miliarde de euro. Comisia Europeană a publicat propunerile de fonduri pentru fiecare stat membru, în noul cadru financiar multianual, evaluat la aproape 2.000 de miliarde de euro.
Potrivit documentului publicat de Comisia Europeană, Polonia rămâne cel mai mare beneficiar, cu o alocare de 123,3 miliarde de euro. Franța, Spania, Italia și Germania completează topul, cu sume cuprinse între 68 și 90 de miliarde de euro.
Pentru România, cei 60,2 miliarde de euro se împart astfel:
54,6 miliarde euro: alocare generală pentru planurile naționale și regionale de parteneriat;
1 miliard euro: fonduri pentru migrație, azil, securizarea frontierelor și siguranță internă;
4,6 miliarde euro: alocare prin Fondul Social pentru Climă.
Față de actualul buget multianual (2021–2027), în care România a beneficiat de 46,8 miliarde de euro (dintre care 15,8 miliarde pentru agricultură).
Noua arhitectură bugetară propusă de Comisie prevede integrarea politicii de coeziune în cele 27 de planuri naționale și regionale de parteneriat. Pentru acestea, suma totală alocată este de 865 miliarde euro, din care 450 miliarde sunt dedicate coeziunii, dezvoltării rurale și pescuitului, o valoare similară cu cea din actualul exercițiu financiar.
Propunerea urmează să fie negociată de statele membre și de Parlamentul European, proces care se va întinde pe parcursul următoarelor luni.
Potrivit Comisiei Europene, bugetul UE reunește resurse la nivel european și le permite țărilor membre să realizeze mai mult împreună decât ar putea dacă ar acționa individual, de exemplu prin finanțarea unor proiecte de infrastructură sau de cercetare.
„Bugetul UE este folosit în principal pentru investiții și completează bugetele naționale. Scopul său principal este de a stimula creșterea economică și competitivitatea la nivelul întregii Uniuni. Este utilizat doar atunci când este mai eficient ca inițiativele să fie gestionate la nivel european, și nu la nivel local, regional sau național”, potrivit Comisiei Europene.
Nouă ne pasă ca datele tale personale să rămână confidențiale
Noi și partenerii noștri 136 stocăm și/sau accesăm informații pe dispozitivul dvs., precum identificatorii cookie unici pentru prelucrarea datelor cu caracter personal. Puteți accepta sau gestiona alegerile dvs. făcând clic mai jos sau în orice moment, pe pagina cu politica de confidențialitate. Aceste alegeri vor fi raportate partenerilor noștri și nu vă vor afecta navigarea.Mai multe detalii
Noi si partenerii nostri (retelele de socializare si agentiile de publicitate partenere, precum si furnizorii nostri de servicii de date analitice) prelucram date pentru a permite website-ului sa functioneze, pentru a personaliza continutul si anunturile publicitare afisate in functie de interesele si/sau profilul dvs., pentru a va oferi functionalitati aferente retelelor de socializare si pentru a analiza traficul pe website. Beneficiati de drepturile prevazute de art. 15-22 din GDPR in legatura cu prelucrarea datelor cu caracter personal. Aceste drepturi pot fi exercitate prin modalitatea indicata aici. Prin click pe “ACCEPT TOATE”, acceptati folosirea tuturor Tehnologiilor de tip Cookie, care implica inclusiv acceptul dvs. cu privire la stocarea/accesarea informatiilor de catre Vendor-ii cu care colaboram. Prin click pe “VREAU SA MODIFIC SETARILE INDIVIDUAL” puteti schimba preferintele in mod individual, mai putin cele legate de cookie strict necesare pentru functionarea website-ului.
Atât noi, cât și partenerii noștri prelucrăm datele pentru a oferi:
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.