Ce vede o mașină autonomă în timpul mersului? Nu toate trec de „școala de șoferi” din prima

Data actualizării: Data publicării:
Mașină fără șofer cu un pasager în dreapta.
Mașină fără șofer cu un pasager în dreapta. Foto: captură BBC

De la alegeri dificile până la gestionarea surprizelor de pe drum, mașinile fără șofer trebuie să învețe, la fel ca oamenii, cum să facă față nu numai condusului zilnic, ci și acelor momente neașteptate care ne pot lua prin surprindere. Prin urmare, și mașinile autonome trebuie să treacă pe la „școala de șoferi” înainte de a ajunge pe șosea. Și nu toate trec testul din prima încercare, relatează BBC.

Mașinile autonome pot fi mult mai pricepute la condus decât mulți oameni, dar și acest lucru se învață. La fel cum unii oameni nu iau din prima permisul de conducere, unele mașini pică testul. Și sunt locuri speciale în care acestea învață să conducă.

Firma de tehnologie Five a dezvoltat la Cambridge o „școală de șoferi” pentru mașinile autonome. Five face numeroase simulări pentru a se asigura că mașinile fără șofer pot gestiona în siguranță provocările care apar pe șosele.

Setarile tale privind cookie-urile nu permit afisarea continutul din aceasta sectiune. Poti actualiza setarile modulelor coookie direct din browser sau de aici – e nevoie sa accepti cookie-urile social media

Un mic scenariu are aproape o jumătate de milion de posibile variații. Nu toate mașinile trec din prima de toate testele din simulare.

Orice șofer știe că cel mai mare pericol îl reprezintă acele incidente neașteptate pe șosea – de la un pieton care îți sare în față la un cangur. De aceea, firma dRisk a creat cea mai mare librărie virtuală de cazuri de acest fel.

Creăm primul test de conducere adevărat pentru vehiculele autonome. Ideea din spatele acestui proiect este că mașinile fără șofer vor ajunge în Marea Britanie și atunci, cum va ști guvernul dacă sunt sigure pentru circulație?”, spune Rav Babbra, manager de dezvoltare al dRisk.

Dar obținerea datelor pentru această librărie virtuală nu a fost ușoară, deoarece oamenii nu au tendința să raporteze accidentele evitate.

Am avut povești despre oameni care treceau printr-un sens giratoriu și vedeau alți șoferi pornind spre o ieșire greșită. Altul a povestit că în fața lui au apărut brusc niște oi, într-o curbă”, povestește Ed Hough, șef pentru dezvoltare la DG Cities.

În prezent, o flotă de mașini autonome merge prin Londra, colectând astfel ore întregi de experiență în trafic, pe care le vor folosi pentru a-și îmbunătăți capacitatea de a conduce.

Compania Wayve din Londra nu produce propriile mașini, dar creează „creiere” pentru vehiculele altor producători.

Nu vom ajunge unde ne dorim cu tehnologie de acum 10-20 de ani și cu miliarde de dolari. Vom aduce mașinile autonome pe străzi reinventând și reimaginând tehnologia existentă. Învățarea de către computere e tehnologia care va alimenta viitorul”, spune Alex Kendall, director și cofondator al companiei.

Viziunea Wayve e aceea că mașinile autonome își înregistrează călătoriile, trimit datele către un cartier general, iar părțile utile sunt transmise apoi tuturor vehiculelor.

Viitorul mașinilor fără șofer nu se bazează doar pe navigarea pe șosele, ci și pe reacția la situații noi. Și, posibil, în Marea Britanie, pe trecerea unui examen de conducere.

Editor : Monica Bonea

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri